De concessie van de regio Utrecht gaat op 8 december definitief naar Qbuzz. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het beroep van Connexxion tegen de gunning aan Qbuzz vandaag afgewezen.
Concessie regio Utrecht definitief naar Qbuzz
Bestuur Regio Utrecht (BRU) had de concessie op 8 oktober vorig jaar toegewezen aan Qbuzz, waarna Connexxion bezwaar aantekende. Dat bezwaar verklaarde BRU op 14 januari ongegrond, waartegen Connexxion in beroep ging.
Vervoerbedrijf Connexxion, dat inschreef als OV Utrecht, vond onder meer dat Qbuzz niet had mogen inschrijven met drie elektrische bussen. Het bestek van BRU zou dat uitsluiten. Volgens het College van Beroep is dat niet het geval. Ook de stelling van Connexxion dat de beoordeling van de offertes niet zorgvuldig is geweest, snijdt volgens het college geen hout. Een eerdere aanbestedingsprocedure met dezelfde inschrijvers strandde bij de rechter.
Qbuzz kan nu definitieve afspraken maken met de busbouwers over het leveren van bussen die voldoen aan de hoogste milieunorm: Euro VI. De meeste bussen zullen volgens BRU al in december beschikbaar zijn. De nieuwe concessie heeft een looptijd van tien jaar en betreft al het openbaar vervoer in de regio Utrecht, inclusief sneltram en de toekomstige Uithoflijn.
Meer artikelen met dit thema
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
14 mrt om 12:18 uurEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat…
In 2023 ruim 15 procent meer ingecheckt in het openbaar vervoer
26 feb om 10:22 uurIn 2023 werd er 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer: 15,5 procent vaker dan in 2022. Het aantal…
Ook in 2024 gratis ov-kaartjes voor Amsterdamse minima
20 feb om 14:22 uurDe Vervoerregio Amsterdam wil het initiatief met gratis anderhalfuurs-kaartjes voor minimagezinnen in de regio…
Een kijkje in de keuken bij … VDL Bus & Coach
15 feb om 16:36 uurAls salesmanager openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach is Sjef Maas verantwoordelijk voor de verkoop van…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Reactie toevoegen