De Eerste Kamer heeft gisteren, zoals verwacht, ingestemd met het opheffen van de zeven stadsregio’s. De regio’s Twente en Arnhem Nijmegen waren voorbereid.
Opheffing stadsregio’s nu definitief
Een meerderheid van VVD, PvdA en CDA in de Eerste Kamer stemde gisteren in met het voorstel van van minister Ronald Plasterk om de Wet Gemeenschappelijke Regeling Plus af te schaffen. Daarmee gaan de bevoegdheden voor het openbaar vervoer van drie stadsregio’s over naar twee metropoolregio’s (Amsterdam en Rotterdam-Den Haag) en van de overige vier stadsregio’s (Twente, Arnhem Nijmegen, Utrecht en Eindhoven) naar de provincies.
De afschaffing van de WGR-plus maakt een einde aan de verplichte samenwerking in zeven vervoerregio’s, later stadsregio’s, waartoe de regering in 1996 besloot om grootstedelijke problemen op te lossen. Daar zijn de stadsregio’s goed in geslaagd, bleek uit een evaluatie. Toch vond het kabinet een heldere bestuursstructuur van Rijk, provincie en gemeente belangrijker dan het handhaven van de goed functionerende maar ‘ondemocratische’ stadsregio.
Twee stadsregio’s buiten de Randstad, Twente en Arnhem Nijmegen, hadden zich al goed voorbereid op het besluit dat gisteren is genomen. Zij tonen zich tevreden met de deal die ze hebben gesloten met respectievelijk de provincies Overijssel en Gelderland. Eindhoven en Utrecht onderhandelen nog over de overgang van taken en personeel naar de provincies Noord-Brabant en Utrecht.
De mobiliteitstaken voor het regionale vervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen gaan met ingang van 1 januari 2015 naar de provincie Gelderland. Omdat de stadsregio naast mobiliteit ook taken uitvoert op het gebied van economie, wonen en ruimtelijke ordening hebben de 20 deelnemende gemeenten zich gebogen over een nieuwe vorm van regionale samenwerking. In februari nemen ze een besluit over de oprichting van een gemeenschappelijk orgaan.
De Brede Doeluitkering van jaarlijks 80 miljoen euro en het personeel gaan over van de stadsregio naar de provincie Gelderland. De bestedingsafspraken die de stadsregio had gemaakt voor 2015 neemt de provincie over. Op 1 juli 2015 moet de transitie gereed zijn en wordt de stadsregio naar verwachting geliquideerd. Voor de reiziger verandert voorlopig niets.
Ook de provincie Overijssel en Regio Twente hebben de afgelopen maanden afspraken gemaakt over de overdracht van taken en personeel. Overijssel neemt alle verplichtingen over van de Regio Twente, waaronder de ov-concessie van Syntus in Twente. De verdeling van de ov-budgetten tussen West-Overijssel en Twente blijft tot 2021 ongewijzigd.
De mobiliteitmedewerkers van Regio Twente komen met ingang van 1 januari 2015 in dienst van de provincie Overijssel. De veertien wethouders verkeer en vervoer in Twente krijgen een adviserende rol in het provinciale vervoerbeleid in de regio. Ten slotte opent de provincie in het Twentehuis in Enschede ook nog een dependance met 20 flexplekken, die in februari feestelijk wordt geopend.
Lees ook: Stadsregio's zijn opheffing nabij en Documentaire over afscheid stadsregio's
Meer artikelen met dit thema
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
14 mrt om 12:18 uurEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat…
In 2023 ruim 15 procent meer ingecheckt in het openbaar vervoer
26 feb om 10:22 uurIn 2023 werd er 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer: 15,5 procent vaker dan in 2022. Het aantal…
Ook in 2024 gratis ov-kaartjes voor Amsterdamse minima
20 feb om 14:22 uurDe Vervoerregio Amsterdam wil het initiatief met gratis anderhalfuurs-kaartjes voor minimagezinnen in de regio…
Een kijkje in de keuken bij … VDL Bus & Coach
15 feb om 16:36 uurAls salesmanager openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach is Sjef Maas verantwoordelijk voor de verkoop van…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Reactie toevoegen