De provincie Noord-Brabant vraagt vervoerders een offerte in te dienen voor het ov in Zuidoost-Brabant. Voor het kernnet is jaarlijks 21 miljoen euro beschikbaar.
Offertes gevraagd voor regio Eindhoven
Gedeputeerde Staten hebben gisteren de eisen vastgesteld waaraan het busvervoer in de regio Eindhoven moet voldoen vanaf december 2016. De provincie wil een vraaggericht aanbod, met extra bussen op lijnen en tijdstippen waar veel vraag is en minder bussen op ‘dunne lijnen’. Daarnaast eist de provincie van de vervoerders klantvriendelijke reizigersinformatie, serviceverlening, betrouwbare betaalsystemen en comfortabele bussen.
De basis van de concessie wordt het kernnet, dat in overleg met de gemeenten tot stand is gekomen. Voor dit busnet is ruim 21 miljoen euro per jaar beschikbaar. Bovenop het kernnet mogen vervoerders extra vervoer aanbieden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Bijvoorbeeld extra lijnen of hogere frequenties op lijnen van het kernnet, flexibel vervoer met kleinere busjes of innovatieve nieuwe oplossingen als deelauto’s.” Ook vraagt Brabant slimme oplossingen voor het totale pakket aan reisinformatie, tarieven, marketing en serviceverlening. Daarmee kunnen de vervoerders extra punten verdienen.
De provincie heeft de ambitie dat alle bussen in Zuidoost-Brabant in 2025 zonder schadelijke uitstoot rijden. De vervoerder moet aangeven hoe de transitie naar zero emissie gaat verlopen. Daarnaast wordt een aansprekend voertuig gevraagd voor de hov-lijnen in Eindhoven; het hoeft niet de Phileas te zijn.
Uit de inspraak zijn twee voorstellen gekomen die de vervoerder kan meenemen in zijn pluspakket: een nieuwe buslijn tussen ASML en de High Tech Campus, en vervoer op maat voor Eindhoven-Noordwest.
Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 22 oktober om een offerte in te dienen. De gunning is waarschijnlijk eind dit jaar, waarna de winnaar op 11 december 2016 kan gaan rijden. De concessie loopt tot december 2026.
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
NS: Pittig jaar voor de boeg
26 jan om 08:48 uurNS waarschuwt treinreizigers voor een 'pittig jaar', vanwege geplande werkzaamheden, vertragingen en…
Busplatform
6 dec 2023Ik ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
Reactie toevoegen