nummer 2 - 2014 

 

Spoor negeert klantwensen

Geen vaste treincorridors, geen hogere snelheden en geen aparte spitsdienstregelingen. In hun operationele uitwerking ‘Beter en meer’ houden NS en ProRail vast aan het vertrouwde principe van de dienstregeling 2007 en het vergezicht Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

 

 

Geef ook alle spoordata vrij

Actuele data van bussen, trams, metro’s en Arriva-treinen zijn inmiddels vrij beschikbaar voor app’s. Waarom zijn de brondata van NS, ProRail en andere regionale railvervoerders nog geheim? Stel ook die spoordata open en geef treinreizigers zo meer regie over hun hele reis.

 

 

Patrick van der Broeck: ‘Limburg gaat maatwerk leveren’

Aan ambitie geen gebrek bij de Limburgs gedeputeerde Patrick van der Broeck. Hij besteedt dit jaar een ov-contract aan met een waarde van anderhalf miljard euro. “We gaan het dit keer minder dichttimmeren.”

 

 

Reizigersinspraak kost wat

De verschillen tussen de Rocov’s in Nederland zijn enorm. Reizigersinspraak is vastgelegd in de wet, maar hoe ov-autoriteiten hun Rocov inrichten mogen ze zelf bedenken.

 

 

Liever echte dan snelle Intercity

In het vorige nummer van OV-Magazine presenteerde Marc Maartens een alternatief voor Programma Hoogfrequent Spoor. Hij zou PHS willen omdopen in Programma Hogere Snelheden. Maar aan snellere treinen hebben reizigers niet zoveel, wel aan échte Intercity’s in een drietreinensysteem.

 

 

Reportage: Zwolle in uitvoering

Zwolle maakt zich met de projecten ZwolleSpoort en Spoorzone Zwolle op voor de toekomst. Een uitbreiding van de infra, een nieuw busstation en modern stationsgebied. OV-Magazine reisde af naar het tweede ov-knooppunt van Nederland.

 

 

Nantes-Châteaubriant heropend voor tramtrein

Een nationale gebeurtenis, noemde de Franse premier Jean-Marc Ayrault de recente heropening van de spoorlijn tussen Nantes en Châteaubriant. Nantes opende in 1985 al de eerste tramlijn nieuwe stijl, waarna vele steden in binnen- en buitenland volgden. Met een moderne tramtreinlijn loopt de regio opnieuw voorop.

 

 

Beter ov met chipkaartdata

Tariefacties, haltes samenvoegen, nieuwe routes, rijtijden optimaliseren. Overheden en vervoerders zijn continu op zoek naar slimme oplossingen voor beter en efficiënter ov. Verkeersmodellen gevoed door anonieme chipkaartdata blijken uitermate effectief. 

 

 

7 tips voor aanbesteders

Ov-autoriteiten en vervoerbedrijven vinden de bestekken te weinig prikkelend en de concessies te star. Ze streven naar eenvoudiger, flexibeler en innovatievere contracten. Een van de manieren is aanbesteden op output, volgens de Engelse radar-aanpak.

 

 

Koester diversiteit in vrijwilligersvervoer

Vrijwilligersvervoer lijkt een sympathieke oplossing voor de provincies en stadsregio’s. Ze krijgen meer taken op hun bordje en moeten bezuinigen. Maar het vrijwilligersvervoer is te lokaal en te divers om tot dé beleidsoplossing te bombarderen.

 

 

Station Nergenshuizen

P+R-station Maastricht Noord ligt in theorie strategisch voor automobilisten die de binnenstad willen bezoeken. Maar rond het nieuwe station is het een dooie boel. Bedrijven aan de ene kant, groen aan de andere kant en nergens huizen.