DB-concurrent HKX stopt met open access-verbinding

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor DB-concurrent HKX stopt met open access-verbinding

De private spoorwegonderneming Hamburg-Köln Express (HKX) stopt met intercitytreinen rijden. De dienst wordt voortgezet als regionale trein om zo ook tariefintegratie met DB mogelijk te maken.

HKX werd in 2009 opgericht en was bedoeld om op prijs te concurreren met Deutsche Bahn. Sinds 2012 rijdt HKX drie ritten per dag tussen Hamburg en Keulen, maar het lukte de concurrent van Deutsche Bahn tot nu toe niet om zwarte cijfers te schrijven.

De onverwacht hoge onderhoudskosten liggen als een molensteen om de nek van HKX. De toenemende concurrentie van de langeafstandsbussen en vliegverkeer doen het bedrijf ook geen goed. Eergisteren kondigde topvrouw Eva Kreienkamp haar vertrek aan. HKX zal verder gaan als regionale aanbieder binnen het tariefsysteem van DB en andere aanbieders. De routes en stops blijven ongewijzigd.

Ook Deutsche Bahn heeft last van de concurrentie van de langeafstandsbussen. 44% van de buspassagiers is een ex-treinklant die vanwege de gunstiger prijzen de bus nu verkiest, aldus DB-topman Homburg, die toegeeft de langeafstandsbus danig te hebben onderschat. DB wil daarom meer inzetten op de bus, zoals de recent geopende lijn Düsseldorf–Eindhoven–Antwerpen, maar een kernactiviteit zal het nooit worden.

In plaats van op prijs te concurreren – wat volgens Homburg ‘zelfmoord uit angst voor de dood’ zou zijn – wil DB nu tickets gaan aanbieden via andere kanalen, zoals supermarkten en klanten meer gaan wijzen op goedkopere, maar langzamere verbindingen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook