App beloont spitsmijdende studenten

App beloont spitsmijdende studenten

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor App beloont spitsmijdende studenten

Studenten die de spits mijden op de Maaslijn worden beloond met punten. Een app houdt bij wanneer ze reizen en via hun smartphone kunnen ze hun punten inwisselen voor cadeaus.

Team SLIM, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en Veolia Transport houden een pilot op de Maaslijn om studenten te verleiden vaker buiten de spits te gaan reizen. Daarmee willen ze de grote drukte op het traject tussen Venlo en Nijmegen verminderen.

De Reis je Rijk-app houdt bij of studenten in de spits reizen of daarbuiten. Als beloning voor het reizen buiten de spits krijgen studenten credits waarmee ze kunnen sparen voor bijvoorbeeld een abonnement op Netflix, een cadeaukaart voor H&M of een tegoedbon voor Bol.com. Het aantal credits is afhankelijk van de reistijd; hoe meer je reist, hoe meer credits je krijgt. Om credits te krijgen moet de hele reis buiten de spits zijn, en minstens een kwartier duren. Wie zijn reizen slim plant, heeft binnen een week een maandabonnement op Netflix verdiend.

“Reis je Rijk geldt nu alleen nog voor de Maaslijn en is momenteel nog in de testfase. De proef is vooral bedoeld voor studenten die zelf hun werktijden kunnen plannen, om hen te stimuleren niet in de spits te reizen”, vertelt Niels de Vries van Advier, het bedrijf dat de app ontwikkelt.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tYs4cYcuxPo

Beacons
De registratie van de deelnemers gebeurt met behulp van beacons, kleine apparaatjes die via bluetooth communiceren met smartphones. Op alle stations van de Maaslijn en in de treinen zijn beacons geplaatst.

Studenten die binnen bereik van een beacon komen, krijgen een melding met de vraag: “Je bent in de buurt van een beacon. Ben je onderweg naar school?” Als ze deze met ‘ja’ beantwoorden, krijgen ze een lijst van het ov in de buurt, waarbij ze kunnen aanvinken hoe ze gaan reizen. Als ze aan het einde van hun reis langs een beacon komen, wordt hen gevraagd of de reis inderdaad beëindigd is.

Aanbiedingen
De beacons bieden meer mogelijkheden. Omdat vrij nauwkeurig bekend is waar de reiziger zich bevindt, kan hij diverse tips en aanbiedingen krijgen om zijn reis te vergemakkelijken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om reizigers die zich in een druk treinstel bevinden, informatie te geven dat er op een andere plek in de trein nog ruimte is. Ook kunnen reizigers specifieke reclameboodschappen krijgen, bijvoorbeeld voor een kop koffie met koek als ze net langs de kiosk lopen. Daarnaast is het mogelijk om feedback te verzamelen via de beacons, door mensen die uitstappen een aantal vragen over de reis te versturen.

Wanneer Reis je Rijk succesvol blijkt, wordt gekeken of de app ook op andere trajecten kan worden uitgerold.

Lees ook: Studenten moeten spits gaan mijden.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook