Reisinformatie Haltetaxi nog niet digitaal

Reisinformatie Haltetaxi nog niet digitaal

De provincie Zeeland wil dat reisinformatie over de Haltetaxi beschikbaar is in routeplanners. Een regeltje informatie kost de provincie wel 16.000 euro.

“Kan de Haltetaxi worden opgenomen in 9292?” vroeg de Zeeuwse PvdA-Statenfractie afgelopen maart. Het college ging akkoord, maar de uitvoering verloopt tot nu toe langzaam. Frans van Langevelde, senior beleidsmedewerker openbaar vervoer bij de provincie: “We zijn met 9292 in overleg. Ik had gehoopt dat het binnen drie maanden zou lukken. Daar hebben de Staten ook om gevraagd.”

9292 heeft moeite met het feit dat de Haltetaxi geen dienstregeling heeft. Daardoor is een veelvoud aan verbindingen mogelijk, waardoor het lastig is om de Haltetaxi op een goede manier in het reisadvies te verwerken. Het alternatief is om de optie voor de Haltetaxi in een apart balkje weer te geven, als deze zou passen in het reisadvies. Het prijskaartje: 16.000 euro.

De Haltetaxi lijkt bedoeld voor specifieke doelgroepen, dat vanwege de hoge kosten beter geen al te groot publiek kan trekken. Dat bestrijdt Van Langevelde. “De Haltetaxi is voor alle reizigers, anders zouden we hem niet wereldkundig maken via 9292.

De Texelhopper, die kriskras over Texel rijdt zonder dienstregeling is inmiddels wel te vinden in de reisinformatie van Google Maps. Stefan de Konink, voorzitter van stichting OpenGeo, denkt dat het daarom met de Haltetaxi ook zou moeten lukken. “De planningstool van de Haltetaxi is veel gestructureerder dan die van de Texelhopper. De Haltetaxi heeft een soort dienstregeling met een gegarandeerde eindtijd, terwijl de Texelhopper neerkwam op 150.000 mogelijke verbindingen.”

Een aparte app voor de reismogelijkheden met de Haltetaxi ziet De Konink niet zitten. “Die reisinformatie kan het beste gewoon geïntegreerd worden in Google Maps, 9292 en Ovinfo, met een opmerking dat reserveren verplicht is. Het is niet handig om voor elke vervoervorm een aparte app te bouwen.”

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Eén reactie

  1. Rian van der Borgt
    14 oktober 2015 om 13:30

    Ik heb de haltetaxi nu een aantal keren gebruikt maar elke keer was er wel degelijk een vastgelegde dienstregeling. Die kwam dan bijna precies overeen met de dienstregeling van de bus die op die lijnen op andere tijden wel reed. Ik beschouw de haltetaxi dan ook als een semi-geheime belbus met een apart tarief.
    Beweert de provincie dat er geen dienstregeling is? Dan zijn ze op zijn minst verkeerd geïnformeerd.

Lees ook