Arnhem wil Arnhem Centraal worden

Arnhem wil Arnhem Centraal worden

De gemeente Arnhem heeft een verzoek ingediend voor de eretitel Arnhem Centraal. De Commissie Stationsnamen van NS en ProRail gaat zich daar over buigen.

De Regiodirectie Noordoost heeft het verzoek van Arnhem met een positief advies neergelegd bij de Commissie Stationsnamen, waarin NS en ProRail zitting hebben. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de commissie een beslissing neemt over de naamswijziging.

“De naamswijziging is dus nog niet officieel”, zegt Franc de Korte, woordvoerder bij ProRail. “Centraal is een soort eretitel voor stations. De criteria waar een station aan moet voldoen worden momenteel gewijzigd, maar er is onder andere een norm voor het aantal reizigers en de stationsnaam mag uit niet meer dan 25 karakters bestaan. Daarnaast moeten er in de gemeente meerdere stations liggen. Leiden Centraal is nu het kleinste station met deze titel.”

De naamswijziging brengt in elk geval kosten met zich mee. Er moeten allerlei systemen worden aangepast, wat in totaal ongeveer 200.000 euro gaat kosten. Het nieuwe station Arnhem wordt 19 november officieel geopend door staatssecretaris Sharon Dijksma.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

6 reacties

  1. Jaap Filius
    7 november 2015 om 12:33

    “What’s in a name”. Iedereen kent Arnhem als “Arnhem”. Gewoon laten wat het is, zou ik denken.

  2. Germano Mungiovi
    7 november 2015 om 21:59

    Op 19 november 2015 wordt het officieel Arnhem-Centraal

  3. Arthur ter Weeme
    9 november 2015 om 10:10

    Het is handiger én logischer om het grootste, centraal in de stad gelegen, station het achtervoegsel “Centraal” te geven. Dit is in de reisinformatie veel praktischer, omdat op die manier een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen stations binnen dezelfde plaats. Niet voor niets hanteren busvervoerders ook al jarenlang “centraal” achter de stationsnaam van het centraal in de stad gelegen station op de routebestemming van de bussen. NS en ProRail doen er verstandig aan om het beleid aan te passen en de grote, centraal in de stad gelegen stations, allemaal het predicaat “Centraal” te geven.

    • Twan Laan
      12 november 2015 om 17:34

      De logica zie ik wel in. Maar het zou dan gaan gelden voor een vrij grote groep plaatsen met meer dan één station. Waddinxveen Centraal, Soest Centraal, Tiel Centraal, Hardinxveld-Giessendam Centraal, Vlissingen Centraal, Harlingen Centraal, da’s op zijn zachtst gezegd even wennen.
      En in sommige plaatsen wordt het ingewikkeld. Ede-Wageningen moet volgens de logica Ede Centraal worden, maar er is ook al Ede Centrum. Wordt Geleen Oost Geleen Centraal, of Geleen Lutterade?
      Een volgend nadeel is dat de opening van een tweede station in een plaats automatisch leidt tot aanpassing van de naam van het reeds bestaande station.
      En hoe moet het met de automatische omroep? Die heeft extra keelpastilles nodig met de intercity naar Breda Centraal, Tilburg Centraal, Oss Centraal, Nijmegen Centraal, Arnhem Centraal, Dieren, Zutphen, Deventer Centraal en Zwolle… De oosterburen (met veel Hauptbahnhöfe) kwamen er bij de introductie van hun automatische omroep achter, dat de klant niet zit te wachten op een “Ansage” van de trein naar Köln Hauptbahnhof, Bonn Hauptbahnhof, Koblenz Hauptbahnhof, Mainz Hauptbahnhof, undsoweiter.
      Daarom zou ik voor pragmatiek willen pleiten. De huidige verwarring valt, laten we eerlijk zijn, best mee. Houd de titel “Centraal” voor de topstations en gebruik voor stations waar er werkelijk verwarring zou kunnen ontstaan de toevoeging “Centrum”.

      • Arthur ter Weeme
        13 november 2015 om 10:21

        Terechte punten van Twan wat betreft de hoeveelheid “centraal stations”, vooral ook in kleine plaatsen. Wat betreft de automatisch afroep zijn de lijnen in Nederland zo kort dat je hooguit vijf centraal stations tegenkomt op een lijn. Daarbij komt dat “centraal” veel korter is dan “Hauptbahnhof” en dit dus eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.

        Daarbij blijft de uniformering in de reisinformatie bestaan als argument wanneer busvervoerders wel “centraal” hanteren om onderscheid te maken tussen stationsbestemmingen in het stadsnet. Daarbuiten komen sommige stations toch echt gevoelsmatig over als een “centraal station”. Het is toch wat knullig dat een groot station als Eindhoven of Breda geen titel “centraal station” voert.

        Maar om tegemoet te komen aan het punt van Twan over de kleine stations zouden we ons kunnen beperken tot de grotere steden. Natuurlijk kom je dan ook in een definitiekwestie terecht, maar we kunnen beginnen met te kijken naar de hoofdstations in de steden met meer dan 100.000 inwoners (of desnoods verlaagd minimum aantal in- en uitstappers) of daar een toevoeging van “centraal” niet op zijn plaats is.

  4. Andre
    13 november 2015 om 11:39

    technisch goede reactie van Twan. Vooral als een naamswijziging 200.000 kost wees dan spaarzaam met naamswijzigingen. De reiziger zit niet op een naamswijziging te wachten, wel op meer (op tijd rijdende) treinen, conducteurs, betere service etc. Als er een filantroop zijn geld wil besteden prima, maar ik vrees dat de reiziger en/of belastingbetaler weer mag dokken voor de meerdere glorie van de naam Arnhem

Lees ook