FlixBus wil Nederland en daarna de wereld

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor FlixBus wil Nederland en daarna de wereld

Eigenlijk had André Schwämmlein, oprichter van FlixBus, ook iets heel anders kunnen doen. De 34-jarige consultant had niets met bussen, inmiddels is die passie er wel. Duitsland was aardig, Europa is de volgende stap, maar de ambitie strekt wereldwijd.

Nederland maakt vanaf 3 december kennis met een nieuwe vorm van ov: de intercitybus. FlixBus, van oorsprong Duits, heeft een Nederlandse bv opgericht en begint met diensten waar de trein het vaak laat liggen: Eindhoven–Groningen en Rotterdam–Nijmegen, om maar eens wat te noemen. De ambitie is om de tien bussen die nu in binnenlandse dienst rijden binnen het jaar te laten groeien naar vijftig tot honderd. Maar daar houdt het niet op.

Sinds de oprichting van FlixBus in 2011 is de geschiedenis van het bedrijf stormachtig geweest als je het vergelijkt met een gemiddeld busbedrijf. Maar is FlixBus wel een busbedrijf of gewoon een tech start-up waar je dit soort groei wel vaker ziet? FlixBus-oprichter André Schwämmlein is geneigd om zijn bedrijf met de laatste groep te vergelijken. “Van de 800 medewerkers die we hebben zijn de meesten IT-personeel, developers bijvoorbeeld. En verder hebben we veel mensen op klantenservice en marketing.”

Het hele jaar werk
Bussen bezit FlixBus niet. Het

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook