GVB wil e-bussen die rijdend opladen

GVB wil e-bussen die rijdend opladen

GVB is een marktconsultatie gestart voor elektrische bussen die tijdens de rit opladen. Begin 2018 moeten de eerste 40 uitstootvrije bussen door de stad rijden.

De planning voor de marktconsultatie en het aanbestedingsproces is strak. Op 27 november moeten de antwoorden uit de markt zijn ingeleverd. De week voor Sinterklaas staat gepland voor interviews door het GVB. Uiterlijk 31 december geeft de GVB-directie haar fiat aan het project. De tender is in de loop van volgend jaar en het bouwen van de bussen in 2017. GVB heeft geen ruimte opgenomen voor pilots. TNO en de Hogeschool van Amsterdam zijn ingeschakeld als adviseurs.

GVB onderscheidt vier typen elektrische bussen: trolleybussen, bussen die tijdens het rijden opladen, bussen die opladen als ze stilstaan en bussen die alleen tijdens een langere stop in de remise kunnen worden opgeladen. De dienstregeling in Amsterdam is zo vol dat de bussen de hele spits zonder onderbreking moeten kunnen rijden. Daarom geeft GVB de voorkeur aan bussen die tijdens het rijden opladen. Gewone trolleybussen beschouwt GVB als te weinig flexibel.

De Amsterdamse vervoerder had al eerder aangekondigd dat alle nieuw aan te schaffen voertuigen emissievrij worden. In 2025 geldt dat dan voor alle 200 bussen van het GVB, zoals vastgelegd in het Convenant Duurzaamheid dat GVB en de gemeente Amsterdam in het voorjaar tekenden. De eerste 40 emissievrije bussen moeten begin 2018 gaan rijden op plaatsen met de slechtste luchtkwaliteit. Ook de trams en veerponten in Amsterdam rijden op termijn emissievrij.

Meer steden
Steeds meer Nederlandse steden zijn bezig met projecten of pilots met emissievrije bussen. Arnhem experimenteert met een trolleybus op batterijen die ook buiten de draad elektrisch kan rijden. Daarmee zou Arnhem haar trolleynetwerk flink kunnen uitbreiden. De enige plek waar al geheel elektrisch wordt gereden is Schiermonnikoog. Hier gaat het echter om een zestal bussen die geen lange afstanden hoeven af te leggen.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

3 reacties

  1. Pieter
    7 november 2015 om 09:17

    Ze zouden eens met Fastned om de tafel moeten gaan zitten. Die hebben inmiddels een prachtig landelijk dekkend netwerk, met de allersnelste laders. Kun je dus zelfs met langere afstanden terecht. Paar extra laadpunten in Amsterdam en je bent klaar. Zij hebben zich bewezen qua bereikbaarheid, uptime, laadsnelheid, etc.

    • Jac Turlings
      12 november 2015 om 18:19

      @pieter. Zie je Amsterdamse busschauffeurs al bij weer en wind hun bus bijladen met de zware kabels die hiervoor nodig zijn? Alle respect voor Fastned, maar het vermogen voor een 12 of 18m bus ligt toch iets hoger dan voor een Leaf, I3 of tesla.

  2. Jac Turlings
    12 november 2015 om 18:11

    Waarom wordt de lijn 2 van U-OV in Utrecht toch steeds vergeten. De bussen rijden na bijna 2 jaar commercieel met een zeer hoge beschikbaarheid. De techniek Is betrouwbaar en ze rijden volledig emissie-vrij. Ook zware metalen uit de bovenleiding komen niet in het milieu.

Lees ook