Sharon Dijksma van gratis ov en rust

Sharon Dijksma van gratis ov en rust

Sharon Dijksma wordt vanavond geïnstalleerd als staatssecretaris van IenM. Het ooit jongste Kamerlid mag nu haar tanden zetten in de zware spoor-portefeuille van Mansveld.

Nederland heeft weer een staatssecretaris naast minister Schultz-van Haegen. Dijksma was al staatssecretaris van Economische Zaken, maar wordt vanavond door koning Willem-Alexander officieel ontslagen en geïnstalleerd voor haar nieuwe post. PvdA-kamerlid Martijn van Dam volgt haar op als staatssecretaris bij Economische Zaken, waar ze verantwoordelijk was voor landbouw en natuur.

Dijksma (1971) komt uit een klassiek rood nest. Haar vader was directeur van een schoonmaakbedrijf, en overleed toen Dijksma tien jaar oud was. Ze begon al vroeg met politiek en met actievoeren. Als middelbare scholier organiseerde ze een demonstratie tegen de plaatsing van kruisraketten in Nederland en was een aantal jaar secretaris en vervolgens voorzitter van de Jonge Socialisten. Ze behaalde haar vwo-diploma in Groningen en begon aan studies rechten in Groningen en bestuurskunde in Enschede, maar maakte geen van beide af.

In 1994 belande Dijksma op 23-jarige leeftijd voor de PvdA in de Tweede Kamer, toen het Jongste Kamerlid ooit. In eerste instantie hield ze zich bezig met Onderwijs en Sociale Zaken, maar in 2003 werd ze woordvoerder voor Verkeer en Ontwikkelingssamenwerking. In 2004 volgde ze Jeltje van Nieuwenhoven op als vicefractievoorzitter.

In 2005 diende Dijksma de initiatiefnotitie ‘Gratis openbaar vervoer’ in, waarin ze voorstelde om ov voor ouderen, mbo-scholieren, mensen met een beperking en werkzoekenden gratis te maken en ov-gebruik onder forenzen te bevorderen.

Daarin roept ze op om ov als meer dan ‘bussen, trams, en treinen’ te zien: “Openbaar vervoer maakt naast vervoerketens deel uit van economische- en maatschappelijke ketens. Daarbij hoort centraal te staan of het totaal van de keten winst maakt, en niet of de afzonderlijke vervoerketens winst maken. Dit vergt een totaal andere kijk op het openbaar vervoer. Openbaar vervoer verdient een integrale visie!” De notitie leidde tot een scala aan experimenten met gratis ov, het ene succesvoller dan het andere.

In 2007 volgde haar eerste rol als staatssecretaris, bij het ministerie van OCW. Na de voor de PvdA desastreus verlopen verkiezingen van 2010 ging ze terug de Kamer in, en leidde de commissie die onderzocht waarom de PvdA zoveel zetels had verloren. Ze bleef, met een korte onderbreking voor zwangerschapsverlof lid van de Tweede Kamer tot september 2012. Na achttien jaar landelijke politiek was het tijd voor wat anders. Ze werd voorgedragen als burgemeester van Nijmegen, maar de gemeenteraad koos voor CDA-er Hubert Bruis.

Eind 2012 keerde ze terug in de landelijke politiek na een telefoontje van Diederik Samson. Co Verdaas was na de bonnetjesaffaire vervroegd afgetreden als staatssecretaris Economische Zaken. Het kabinet zocht een ervaren bestuurder die rust op het dossier zou brengen na de wispelturige Henk Bleker.

En die rust die kwam er, daar zijn de insiders het over eens. Dijksma toonde zich een kundig staatssecretaris die zich snel inwerkte in het dossier en een sterke eigen visie ontwikkelde. Zo kreeg ze onder andere de zwarte lijst van dieren die niet als huisdier gehouden mogen worden door de Kamer, een dossier waarover al twintig jaar discussie was. Ook stopte ze de bezuinigingen op de NVWA, de voedselwaakhond die na diverse schandalen met onder andere paardenvlees, onder vuur was komen te liggen. Dijksma moet op haar dossiers vaak laveren tussen politiek gevoelige economische en ecologische belangen. Dat gaat haar goed af.

Die kundigheid als politicus zal Dijksma hard nodig hebben in haar nieuwe rol bij het ministerie van IenM. Zeker omdat ze de zware portefeuilles van Mansveld volledig overneemt: openbaar vervoer, spoor, milieu en luchtvaart. Dijksma krijgt het hoe dan ook niet makkelijk. Het openbaar vervoer en met name het spoor lijken aan rust toe.

Dijksma is getrouwd en heeft een zoon en een dochter.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

2 reacties

  1. Nel Lanser
    6 november 2015 om 12:04

    Heel hartelijk gefeliciteerd met deze zware post Sharon.
    Als ik jou was zou ik als eerste de ongelijkheid in het OV afschaffen ,wist je dat je op de Waddeneilanden niet met je OV jaarkaart kan betalen en daar een veel duurder tarief geldt?
    En iedereen betaald hetzelfde tarief,behalve studenten en OV jaarkaart houder die een fors bedrag per jaar betaald om overal gratis te reizen.
    Op Texel, waar ik woon en 65+ ben, betaal je € 8,50 voor een retour, voorheen met de OV kaart ongeveer de heft.
    Zet je ‘ schouders eronder’, vr groet Nel Lanser

  2. Michel van Hulten
    6 november 2015 om 16:20

    Ik heb graag nader contact met Karolien van Wijk over gratis openbaar vervoer en de zojuist gehouden conferentie in Avesta (Zweden) over dit onderwerp.
    google op fare-free public transport

Lees ook