NMBS bestelt 90 nieuwe dubbeldekkers

NMBS bestelt 90 nieuwe dubbeldekkers

door in rubriek buitenland, railsector
Reacties uitgeschakeld voor NMBS bestelt 90 nieuwe dubbeldekkers

Binnen zes jaar rijden er zo’n negentig nieuwe dubbeldekkers op het Belgische spoor. Daarmee hoopt NMBS een ernstig tekort aan zitplaatsen te vermijden.

NMBS heeft een raamovereenkomst, met mogelijkheid tot deelbestellingen, afgesloten met het consortium van Bombardier en Alstom voor de levering van M7- dubbeldekstreinen vanaf 2018. Daarbij is een eerste bestelling geplaatst van 1,3 miljard euro. De nieuwe treinen zijn comfortabeler en voorzien van de modernste veiligheidssystemen: TBL1+ en ETCS.

Zitplaatsen
De NMBS komt in 2023 zo’n 105.000 zitplaatsen te kort. In 2030 loopt dat op tot 190.000. Dit komt voornamelijk door het buitendienst stellen van oud materieel. Het nieuwe dubbeldeksmaterieel type M7 moet de ergste klappen opvangen. Het huidige materieelpark van de NMBS is gemiddeld vijf jaar ouder dan in de omringende landen. Tegelijk wil NMBS ook de beschikbaarheidsgraad van haar materieel van 80 naar 86 procent verhogen. De keuze voor dubbeldekstreinen, die 200 kilometer per uur kunnen rijden, wordt vooral bepaald door de beperkte capaciteit op de Noord-Zuidverbinding en de korte perrons, met name in Brussel Centraal.

M6 en M7
De eerste bestelling bestaat uit 445 rijtuigen, die samen ongeveer 90 dubbeldekstreinen gaan vormen. Het materieel wordt tussen september 2018 en december 2021 geleverd. De bestelde M7-rijtuigen kunnen worden gekoppeld met de bestaande M6-rijtuigen. Een ander voordeel is dat het M7-materieel, vanwege de levering van tractierijtuigen, zowel kan rijden in een samenstelling met motorstellen als in een klassieke trein met een locomotief en rijtuigen. Hierdoor wordt de exploitatie flexibeler.

Onderzoek
Bij het ontwerpen en bouwen van de nieuwe dubbeldekstreinen wordt rekening gehouden met reizigers met een beperking. De treinen krijgen stopcontacten, informatieschermen, hogere plafonds, meer been- en bagageruimte. Om de reizigersbehoeften te peilen liet NMBS bijna 240 klanten meepraten in focusgroepen. Het is voor het eerst dat NMBS voorafgaand aan de bestelling van materieel zo’n groot reizigersonderzoek houdt.

De ontwerpers van de trein moesten rekening houden met drie perronhoogtes in België: 28, 55 en 76 centimeter. Slechts 24 procent van de Belgische perrons heeft de Europese standaardhoogte van 76 centimeter. Aanpassing van de perrons naar de standaardhoogte heeft prioriteit in het beleid van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook