Te dure Kutsuplus is ter ziele

Te dure Kutsuplus is ter ziele

Het experiment met vervoer op afroep in de Finse hoofdstad Helsinki is mislukt. De blauwe busjes hebben te weinig marktvolume veroverd om betaalbaar te worden.

Vervoerregio Helsingin Seudan Liikenteen (HSL) moest 17 euro per rit toeleggen. Dat was een verbetering ten opzichte van de bijna 40 euro subsidie per rit die begin 2015 nodig was, maar nog steeds te veel. Hoewel het aantal ritten in 2015 met 59 procent groeide en er inmiddels 21.000 geregistreerde gebruikers waren, lukte het niet om voldoende marktaandeel te krijgen.

Kutsuplus is een innovatief vervoersysteem waarbij de reiziger met een app een rit van deur tot deur kon boeken. Slimme software moest zorgen voor het combineren van ritten. Met een ritprijs van 5 euro was Kutsuplus goedkoper dan een taxi en comfortabeler dan het ov. De busjes waren onderdeel van het ambitieuze plan van Helsinki om de stad autovrij te maken.

Sinds oktober werd al gesproken over het stopzetten van het experiment met de Kutsuplus. Voorsteden Espoo en Vantaa, waar ook busjes reden, wilden het busje op afroep doorzetten. Helsinki, goed voor een 85 procent van de financiële bijdrage, koos ervoor om de stekker eruit te trekken.

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

Eén reactie

  1. LexBoersma
    12 maart 2016 om 14:31

    Het doel blijft snel oproepgestuurd last mile voor OV-tarief.
    En dat rendabel, anders moet er meer bij als het gaat lopen en kan het om die reden geen succes worden. Dat vraagt echt een ander businessmodel. (voor meer info kunt u contact met mij opnemen.)
    Of autonoom vervoer, en dat hebben we nog even niet.

    Met 40 cq 17 euro per rit gaat dat niet lukken, dan investeer je aan de verkeerde kant.

Lees ook