NS stopt doorgifte actuele treinposities
dossier Big data

NS stopt doorgifte actuele treinposities

NDOV-loketten krijgen geen data meer over de actuele geografische treinposities van NS. Daardoor kunnen veel apps voor reisinformatie geen vertragingen laten zien.

Sinds 1 maart 2015 maakte NS de actuele geografische posities van treinen beschikbaar. Daar is nu abrupt een einde aan gekomen. Geografische treinposities, die te zien waren op sites als OVzoeker.nl en OVradar.nl zijn nu nu exclusief beschikbaar in de Reisplanner Xtra app van NS. NS  zegt op termijn deze treinposities via NDOV weer beschikbaar te stellen, zodat de afnemers van de NDOV-loketten gebruik kunnen gaan maken van deze informatie. Tot die tijd gaat NS geen individuele externe partijen aansluiten op de Virtuele Trein.

Stefan de Konink, voorzitter van Stichting OpenGeo reageert verontwaardigd: “In de afgelopen maanden hebben afnemers, waaronder OVzoeker en OVradar actief meegetest op het nieuwe platform van NS. Daardoor zijn veel problemen ontdekt en opgelost.” De discussie over actuele treinposities tussen OpenGeo en NS loopt al enkele jaren. Twee jaar geleden ging De Konink al de discussie aan met NS CIO Hessel Dikkers. De Konink: “NS lijkt NDOV alleen prioriteit te geven als het hen uitkomt. De treinposities die Arriva beschikbaar stelt komen nu via NDOV in de NS-app terecht, maar op het moment dat het om de publicatie van NS-gegevens gaat, zijn er jaren nodig.”

Ook app-makers reageren boos. “Ik krijg nu mailtjes van mensen waarom de actuele treinposities bij NS zelf wel werkt. Het valt voor mij niet uit te leggen aan de eindgebruiker”, zegt Edwin van Driel, die een jaar geleden een update voor zijn Windows Phone-app Treinreis beschikbaar stelde, een mobiel platform waar NS zelf niet op actief is. Ook de Tweede Kamer heeft in een aantal moties gevraagd om broninformatie van NS.

NS zegt in haar reactie dat zij zich houdt aan de afspraken die gelden voor het delen van informatie via de NDOV-kanalen en is overeengekomen met I&M. Persvoorlichter Carola Belderbos: “OpenGeo heeft gebruik gemaakt van informatie in een testomgeving, deze is nu ontmanteld. Volgens plan zijn we bezig met implementatietraject van het beschikbaar maken van de treinposities via de NDOV-loketten en verwachten dat we dit rond de zomer aan alle partijen tegelijkertijd kunnen aanbieden, niet alleen aan NDOV-loket OpenGeo.”

Karolien van Wijk

Over Karolien

Karolien van Wijk is redacteur van OV-Magazine, freelance tekstschrijver en communicatiespecialist.

4 reacties

  1. Geert Wirken
    2 juni 2016 om 15:15

    NS is niet alleen gestopt met het doorgeven van de actuele treinposities, maar ook met het doorgeven van de geplande materieelinzet van regionale vervoerders. Deze gegevens werden sinds 2013 zonder problemen doorgegeven en dit wordt door treinreizigers zeer gewaardeerd. Zowel de lengte als het type trein is inzichtelijk.

    Deze gegevens geven mindervalide reizigers bijvoorbeeld de mogelijkheid om te plannen op treinen met rolstoelvoorzieningen. Waarom deze informatie – die drie jaar lang zonder problemen werd doorgegeven – nu ineens is stopgezet voor regionale vervoerders – is onduidelijk.

    Keer op keer lijkt het alsof NDOV door NS wordt gezien als een lastige verplichting. Zonde, want met de apps en andere toepassingen die gemaakt kunnen worden van vrij beschikbare ov-data is veel mogelijk en biedt dit ook voor NS mogelijkheden. Het feit dat NS zelf voor andere vervoerders ook NDOV-afnemer is spreekt wat dat betreft boekdelen.

    Al met al: zonde! NS, neem NDOV serieuzer alstublieft.

  2. Jacco Lammers
    2 juni 2016 om 17:33

    Dit is een erg wonderlijke stap van NS, helemaal dat ze voorlopig ‘geen externe partijen aansluiten’. Ze zijn sinds 2000, dat is 17 jaar geleden, verplicht om deze informatie te verstrekken aan partijen die reisinformatie willen verstrekken aan reizigers. NDOV maakt dit juist eenvoudiger voor iedereen, ook voor NS. Het lijkt me verstandig die beslissing in te trekken en ten minste de actuele informatie aan de NDOV-loketten te leveren.

  3. Tsipora Pereira
    2 juni 2016 om 19:16

    Ooit stapte je op de trein om daar te komen waar je zijn moest. Tegenwoordig lijkt het erop dat men de trein neemt om onderweg zoveel mogelijk informatie bij elkaar te scharrelen. Ik reis met een mobieltje van tien jaar oud, alleen om te kunnen bellen dat ik verlaat ben (in die tien jaar nog nooit nodig geweest). Kunnen we straks een virtuele trein pakken als de trein die we hebben moeten uitvalt? En wie mag dat dan doorgeven?

  4. Geert Wirken
    8 juni 2016 om 17:14

    Het niet meer doorgeven van de actuele treinsamenstellingen van regionale treinvervoerders blijkt gelukkig een onbedoelde fout van NS te zijn, en wordt aankomende zondag als het goed is weer hersteld.

Lees ook