Haal die trein van de borreltafel

De treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel is een van de beste borreltafelonderwerpen voor vervoerkundigen.

Recent publiceerde het Locov het advies aan NS voor de dienstregeling 2017 van de Intercity Amsterdam–Brussel, en dat leverde interessante gespreksstof op. ‘Om te huilen’, riep de ene vriend, ‘ze hadden dat ding jaren geleden moeten aanpakken’, riep de ander. Binnen de kortste keren vlogen de kopstations en overstapmogelijkheden over de tafel. Rijtijden werden vlekkeloos uit het hoofd herberekend. Ik bestelde nog een rondje bier.

Ooit was bedacht dat de Fyra in recordtempo van Amsterdam naar Brussel zou zoeven, maar die droom viel snel in duigen. Tijdens de parlementaire enquête werd de huidige verbinding door diverse ondervraagden ‘een volwaardig alternatief’ genoemd, een uitspraak die de enquêtecommissie gelukkig met de grond gelijk maakte. Wie moet afvallen weet dat een blaadje sla geen volwaardig alternatief is voor een frietje, en een reiziger weet dat de Thalys, de Intercity Direct en de Beneluxtrein geen volwaardig alternatief zijn voor de Fyra.

De Thalys is snel, maar duur en kent reserveringsplicht. De Intercity Direct rijdt maar tot Breda, en is bovendien zo vaak stuk dat hij in mijn vriendenkring ‘Intercity Defect’ heet. Als hij wel rijdt, appen we elkaar daarover. Afgelopen jaar viel 15 procent van de Intercity Defects uit. Van de treinen die wel reden, had een op de vijf vertraging.

Blijft over de Beneluxtrein, die heel betrouwbaar is, maar zo langzaam dat hij bijna terug in de tijd rijdt. In 2009 kon ik in 2 uur en 45 minuten van Amsterdam naar Brussel reizen, in 2015 kostte dat 38 minuten extra. Wie nu nog de volle rit met de Benelux uitzit, heeft tijd teveel. Volgens de concessie-eisen mag de trein er maximaal 3 uur en 16 minuten over doen.

Wat er nu tussen Amsterdam en Brussel rijdt, kan echt alleen maar bedacht zijn door mensen met een dienstauto met chauffeur. NS en NMBS gedragen zich als twee kinderen die allebei met hetzelfde treintje willen spelen. Het levert een hoop gekrijs en getrek op, maar ondertussen rijdt er niks. Bij kinderen mag je verwachten dat er een ouder ingrijpt, bij de Belgische en de Nederlandse overheid heb ik die hoop opgegeven.

Maar de Beneluxtrein gaat in 2017 verbeteren, juicht NS. De trein gaat over de HSL rijden! Daardoor heeft de trein voortaan nog maar 3 uur en 14 minuten nodig en dat is keurig binnen de concessie-eis. Inderdaad, de trein wordt sneller op de HSL, maar ter compensatie trekt de trein eerst als een soort Sprinter door de noordelijke Randstad.

In haar adviesaanvraag nam NS een inschatting van de impact van de dienstregelingwijziging op. Onder de negatieve impact noemt NS onder andere dat er niet op Rotterdam Blaak gestopt gaat worden, terwijl dat wel een reizigerswens was. In totaal ondervinden 9050 reizigers volgens de bijgeleverde cijfers last van de wijziging.

Dan de positieve impact. Voor wie verwacht dat drommen reizigers binnen de concessietijd in Brussel worden afgeleverd; dat gebeurt niet. Slechts 5500 reizigers profiteren van de snellere verbinding. Natuurlijk houdt NS nog wat slagen om de arm, maar een voorstel dat per saldo 3550 reizigers chagrijnig maakt, lijkt me niet zo’n goed plan.

Het Locov was het met mij en de borreltafel eens en adviseerde negatief. Het alternatief van het Locov is een combinatie van de Beneluxtrein en de Intercity Direct, met een goede overstap voor de Hagenezen op Rotterdam Centraal, gecombineerd met een intercity Antwerpen–Roosendaal. Ook emeritus-hoogleraar Maurits van Witsen beschreef recent een alternatieve verbinding in OV-Magazine.

Voorlopig is de verbinding tussen Amsterdam en Brussel het Feijenoord van het openbaar vervoer en daar zijn de reizigers de dupe van. Aan hen is niet uit te leggen dat er nog steeds geen volwaardig alternatief is voor de falende Fyra, dat de Beneluxtrein voorlopig trager is dan ooit en dat de Intercity Direct niet rijdt wegens wind/techniek/blaadjes/geen idee.

Aan de borreltafel kunnen we het probleem wel oplossen. Maar ik wacht op een ouder die doet wat ouders horen te doen; het treintje afpakken en NS en NMBS voor straf naar hun kamer sturen. En bij herhaling; drie keer op en neer met de Beneluxtrein. Dat is pas een straf.

5 reacties

  1. Hk van Steenis
    6 augustus 2017 om 05:09- Reageren

    Ik als ex Fyra V250 conducteur zeg :
    Je hebt helemaal gelijk!
    Zolang de Nederlanders niet met de Belgen onder het genot van alcohol en eten iets afspreken wordt het niets.
    Dat zegt iets van de Nederlanders die denken superieur te zijn en iets van de Belgen die weten dat ze het niet zijn en het dus opeisen.
    Wij Nederlanders dansen dus naar de pijpen van die “domme “Belgen.😉

  2. Hk van Steenis
    6 augustus 2017 om 05:25- Reageren

    De Belgen hebben een stoptreintje gemaakt van de Benelux trein in België met extra stop in Antwerpen Berghem en Brussel Airport Zaventem en Brussel noord.
    In Nederland zijn er aanpassingen in de trein paden rekeninghoudend met de toekomtige Hsl en Breda verbinding die een vertraging van 20 minuten veroorzaakt, samen met de 20 minuten in België is 40 minuten.
    Normale route en normale stops dan is Amsterdam Brussel op de conventionele lijn ruim binnen 3 uur haalbaar. 2 uur 40 minuten.

  3. Hk van Steenis
    6 augustus 2017 om 05:31- Reageren

    Dat is echter geen leuk plaatje voor de Belgische overheid met belangen in Thalys want dan zouden de reizigers niet meer voor de Veel Duurdere Thalys kiezen en massaal met de hoofdzakelijk Nederlands geleide Benelux reizen!
    Vandaar!

  4. Hk van Steenis
    6 augustus 2017 om 05:40- Reageren

    Feitelijk gaat het om geld en belangen en historisch zeer, en niet om het belang van de reiziger zoals het al lang niet meer gaat om het belang van de burger maar om het belang van de politieke macht NEMERS!

  5. Hk van Steenis
    6 augustus 2017 om 05:45- Reageren

    Reacties welkom op hkvansteenis@gmail.com,
    Ik ben ook maar een burger😉

Laat een reactie achter