In Beeld: Het perronplein van Groningen

Beeld: NL Architects

De spoorzone van Groningen wordt tussen 2016 en 2020 ingrijpend verbouwd. Nieuw is een perronplein dat direct achter het monumentale stationsgebouw komt, op de plaats van de huidige sporen 1, 2 en 3. Een reizigers- en een fietstunnel onder de sporen verbindt het stationsgebouw met de zuidelijke ingang. Er komt ook een stalling voor 5000 fietsen aan de zuidzijde. In het Ambitiedocument Mooi toont NL Architects hoe het vernieuwde Hoofdstation er mogelijk uit gaat zien. Lees hier het bericht.


Huidig Hoofdstation Groningen met busstation en drukke weg.

Nieuwe functies op het stationsplein.

De nu nog lege stationshal.

Stationshal met meer activiteiten.

Perronplein, zicht richting Emmaviaduct.

Perronplein zicht richting seinhuis.

Trap naar de perrontunnel, gedraaide traverse.

Reizigerstunnel, zicht richting zuidingang.

Reizigerstunnel met vide en stationsdak.

Reizigerstunnel met fietsenstalling.

Reizgers- en fietstunnel met stalling.

Fietstunnel, met zicht op Stadsbalkon.

Stationskap zuidzijde.

Verdiept stationsplein zuidzijde.

Verdiept stationsplein in vogelvlucht.

Stationskap busstation aan de zuidzijde.

Variant dak busstation.

Variant met doorzichtige kap busstation.

Station Groningen Europapark.