In Beeld: Q-link vervangt RegioTram

Beeld: Chris Pennarts

Nadat het tramproject ruw werd afgeblazen, gingen OV-bureau Groningen Drenthe en Qbuzz razendsnel aan de slag met een alternatief hov-systeem: Q-link. “De regio is nu veel beter ontsloten.”

Een vroege donderdagochtend. Vlak voor Groningen stokt het autoverkeer op de A7. In de striemende regen lichten vele remlichten op in het donker. Een bord met dynamische reisinformatie attendeert op P+R Hoogkerk. Daar zijn nog parkeerplaatsen vrij. En belangrijker: over 7 minuten vertrekt de volgende HOV-bus richting het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), via de Grote Markt en het Centraal Station. Veel automobilisten kiezen op het laatste moment de afslag. Lijn 3 van Qbuzz zoeft over de vluchtstrook langs de file richting het P+R-terrein.

Q-link
Q-link
Q-link is de naam van een snel en hoogwaardig bussysteem dat sinds januari in Groningen en Drenthe rijdt. Het hov-net is onderdeel van de concessie Groningen-Drenthe, die Qbuzz tussen 2009 en 2018 rijdt.
Q-link
Q-link
Vanwege de haast is materieel nog in bestelling.
Q-link
Q-link
Een paar dagen nadat Q-link op 5 januari van start is gegaan, zijn veel wachtende reizigers het vaste busnummer even kwijt.
Q-link
Q-link
De verschillende buslijnen zijn uitgevoerd in herkenbare kleuren, zoals op metrokaarten: donkerblauw, lichtblauw, oranje en paars.
Q-link
Q-link
Twee van de lijnen gaan ook door de binnenstad, waardoor andere stadsdiensten konden vervallen en de binnenstad meer wordt ontlast. Ten slotte is er een vierde, snelle lijn met extra lange bussen vanaf Groningen CS naar Zernike Campus.
Q-link
Q-link
Q-link heeft drie lijnen die vanuit de regiogebieden, die geen aansluiting op de trein hebben, via verschillende P+R-terreinen rechtstreeks naar de belangrijke bestemmingen in Groningen stad gaan.
Q-link
Q-link
Op P+R Hoogkerk zijn niet alle van de 500 gratis plaatsen bezet. In de toekomst komen er nog eens 500 plaatsen bij. Door de kleurige wachtruimte blaast de wind onverminderd door.
Q-link
Q-link
Tussen 2000 en 2011 nam het openbaar vervoer van en naar Groningen met 23 procent toe tot ongeveer 86.000 reizigers per dag.
Q-link
Q-link
Busstation Groningen is het drukste busstation van Nederland. Marlies Visser wijst op de halte van lijn 15 richting Zernike Campus. “We hebben deze belangrijke Q-linkbus een prominente halteplaats gegeven. Het is de drukste lijn.”
Q-link
Q-link
De noodzaak het openbaar vervoer te verbeteren en uit te breiden en de stad bereikbaar te houden, was groot. Groningen is een compacte stad die snel verstopt