In Beeld: Station Breda scoort met bus


De hoofdingang van station Breda is sinds 7 september aan de noordzijde. Het inpandige busstation is misschien wel het beste van Nederland. Ruim en comfortabel, met overzichtelijke reisinformatie. In 2016 gaat de centrumzijde van het station open. Lees ook het artikel.

 


De entree van station Breda aan de Belcrumzijde.

Het station van Architectenbureau Koen van Velsen is opgetrokken uit verschillende soorten bakstenen.

Het verdiepte noordplein. De trap naar de wijk Belcrum verdwijnt binnenkort.
Voetgangerstunnel
Voetgangerstunnel
De groene tunnel wordt de nieuwe entree voor voetgangers van en naar het station. Het linker deel van het gebouw bestaat uit 54 woningen die binnenkort in de verkoop gaan.

Balkonnetjes of 'vingers' boven de fietsen aan het verdiepte stationsplein.

De 'vingers' zijn bedacht om de onbewaakte fietsenstalling sociaal veilig te maken.

Direct na de ingang van het station vind je rechts de reisinformatiewinkel.

Reisplanners op beeldschermen. De lampen spiegelen helaas in het glas. En het beloofde gratis printje komt niet.

NS en Veolia samen achter de infobalie.

De fietsenstalling naast de hoofdingang is ruim en licht.

Bewaakt stallen is de eerste 24 uur gratis.

Ruime voetgangerstunnel , 36 meter breed.

De chipkaartpoortjes staan niet in de tunnel, maar in een verdeelhal. Hier valt geen daglicht binnen.

Roltrap tussen de verdeelhal en het busstation.

Een brede trap komt uit op het busstation.
Trein-en-bus
Trein-en-bus
De bussen stoppen op hetzelfde niveau als de treinen.

Het busstation is één groot eilandperron, zodat je geen busbanen hoeft over te steken.

Door het zaagtandpatroon is de bestemmingsaanduidjng op de bus al van ver te zien.

Op weinig busstations kun je zo comfortabel wachten.

Daglicht komt binnen via een patio van de kantoren boven het station.

Het spiegelende glas maakt het lezen soms lastig.

Van het busstation naar het treinstation.

Het plafond van het treinstation oogt rommelig. Links lopen twee hellingbanen voor auto's die straks op het dak kunnen parkeren.

Ruime perrons.

De hellingbaan vormt een barrière tussen trein- en busstation.

Loze ruimte onder de hellingbaan.

Een voetgangersbrug is voorlopig de enige toegang voor reizigers die vanaf het centrum van Breda komen.

Tijdelijke trappen naar de perrons.

Mobiele chipkaartpalen aan de zuidzijde van het station.

Groene loper van de binnenstad naar het station.

Oude hoofdingang van station Breda.

Het voormalige busstation van Breda is deels al gesloopt.

Het oude perron 2 is nog in gebruik.

Perron 3 en 4 zijn in aanbouw.

De routes van de bussen zijn allemaal gewijzigd.

De bussen rijden via hellingbanen het busstation in en uit.

De hoge trap aan de noordzijde van het station is afgesloten. Om naar de zuidzijde te lopen moet je door het station en opnieuw over hoge trappen.
Breda249
Breda249
Een waaghals klimt langs een hek om niet te hoeven omlopen.

De poefjes die ProRail uittestte op enkele stations worden goed gebruikt.

De coating liet los in de proefversie, maar is nu verbeterd.
poef
poef
Hoewel, alles kan kapot natuurlijk.

Reisinformatie in de verdeelhal.
Breda241
Breda241
Het is niet de plassende man die de natte plekken veroorzaakt, maar het spoelwater. De staplek is smal.
Breda242
Breda242
Koffiedrinken in een van de vaste ketens van NS Stations.
Breda243
Breda243
Het station, 300 meter breed, kenmerkt zich door een zee van ruimte.
Breda245
Breda245
Een deel van de commerciële ruimtes is nog niet verhuurd.
Breda246
Breda246
Meer dan twee voetbalvelden graniet is in het station verwerkt.
Breda247
Breda247
De afwerking van het interieur is van een hoog niveau.
Breda248
Breda248
Jonge pianist improviseert er op los.