In Beeld: Zwolle in uitvoering

Beeld: Chris Pennarts

Zwolle maakt zich met de projecten ZwolleSpoort en Spoorzone Zwolle op voor de toekomst. Een uitbreiding van de infra, een nieuw busstation en modern stationsgebied. OV-Magazine reisde af naar het tweede ov-knooppunt van Nederland.

Via de Hanzeboog nadert de Intercity uit Utrecht station Zwolle. De rode spoorbrug over de IJssel is onderdeel van de Hanzelijn, de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle die eind 2012 werd geopend en het noorden met de Randstad verbindt. Passagiers stappen uit de trein op station Zwolle. Bouwvakkers storten vanaf perronspoor 6 beton voor de nieuwe ondergrondse passage.

Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
Zwolle is na Utrecht het tweede spoorknooppunt van Nederland. Het aantal in- en uitstappers is in 2020 gegroeid van 34.000 naar 57.000 en het aantal overstappers verdubbeld tot 38.000.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
Verstoringen werken door tot in Den Haag en Amsterdam. En andersom. Daarnaast heeft de komst van de Hanzelijn voor fors meer treinverkeer gezorgd. Reden om het station, het emplacement en de spoorzone flink op de schop te nemen.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
De blauwe bussen van Syntus rijden af en aan. Daar tussenin een enkele aardgasbus van de Veluwelijn.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
Voorbij spoor 10 is nog een grote bouwput te zien. Hier zal een nieuw busstation verrijzen. De werkzaamheden zijn in volle gang. Een studente neemt zwoegend de 39 treden die vanaf het perron naar de tijdelijke reizigerstraverse leiden. Last van de bouwwerkzaamheden? “Ach”, zegt ze, “dit zijn zulke langdurige projecten, op een gegeven moment weet je niet beter. Ik merk het vanzelf wel als het nieuwe station klaar is.”
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
ZwolleSpoort is de naam van het project waarbij ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bouwt aan een toekomstbestendig knooppunt Zwolle.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
Voordat de oude, krappe voetgangerstunnel werd gesloopt, heeft ProRail een brede reizigerspassage boven de sporen gebouwd. Door de grote ramen zijn de werkzaamheden op en rond het emplacement goed te volgen.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
Hieronder vallen het vierde perron, verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Herfte, sanering van 100 wissels, een nieuw opstelterrein en een 17 meter brede voetgangerspassage onder de sporen. Gaandeweg het project vielen plannen van verschillende partijen samen.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
De verbouwing van de ov-knoop kost 150 miljoen euro (ministerie/ProRail). Nieuwbouw van busstation, busbrug en fietsenstallingen 100 miljoen, waarvan 45 miljoen voor rekening van de provincie, 45 miljoen voor de gemeente en de rest uit een fietsparkeerpotje en van NS Stations.
Zwolle in uitvoering
Zwolle in uitvoering
Als het project in 2021 wordt opgeleverd, is in ruim tien jaar tijd ongeveer 500 miljoen euro in het spoor op en rond station Zwolle geïnvesteerd.