OV-Magazine RSS feed https://www.ovmagazine.nl/ OV-Magazine - nieuws, artikelen, blogs, whitepapers en vacatures uit de sector nl Nationaal Fietscongres 2025 https://www.ovmagazine.nl/agenda/fiets/nationaal-fietscongres-2025 Nationaal fietscongres Het Nationaal Fietscongres is er om te leren, te ontmoeten, oplossingen en vraagstukken te bespreken maar vooral om elkaar te inspireren. Al sinds 2012 komen fietsprofessionals uit Nederland en België samen om in een goede mix van kennis, netwerken en ontspanning de actuele vraagstukken rondom fietsen te bespreken. Tue, 03 Dec 2024 12:04:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47831 Voorlopig cao-akkoord ProRail https://www.ovmagazine.nl/artikel/trein/voorlopig-cao-akkoord-prorail "Gezien de huidige situatie is dit het maximale dat we eruit konden halen", zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de vakbondsleden.De bonden hopen de definitieve cao op 10 december vast te stellen. Volgens FNV geldt de overeenkomst voor ongeveer 5.500 medewerkers. Tue, 03 Dec 2024 10:48:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47829 Je beleeft het niet vanaf papier https://www.ovmagazine.nl/artikel/je-beleeft-het-niet-vanaf-papier Onlangs zat ik in de bus van Oosterwolde naar Assen. In de beleidsstukken is het een klein stukje van het onderliggende busnetwerk. Naast me kwam een enthousiaste man zitten die vertelde de bus fantastisch te vinden. De bus was vandaag zijn redding, omdat de auto een APK kreeg. Mon, 02 Dec 2024 14:45:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47815 Belevingen in T1 https://www.ovmagazine.nl/artikel/belevingen-in-t1 Het is nog vroeg in de middag wanneer een overduidelijk dronken man ter hoogte van Villeneuve-la-Garenne de tram in komt struikelen en vrijwel meteen onderuitgaat. Zijn grote blik bier suist door de lucht en slaat met een klap op de vloer. Thu, 28 Nov 2024 12:22:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47814 Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit 2025 https://www.ovmagazine.nl/agenda/parkeren/nationaal-congres-parkeren-mobiliteit-2025 In tijden waarin stedelijke ruimte steeds schaarser wordt, moeten we ons steeds vaker de vraag stellen: hoe gaan we om met parkeren? De traditionele visie op parkeren verandert, want ruimte is geld en ruimte is schaars. Dit stelt ons voor een uitdaging: hoe zorgen we ervoor dat parkeren rendabel blijft zonder dat dit ten koste gaan van de kwaliteit van onze leef- en verblijfsomgeving? Tue, 26 Nov 2024 12:15:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47830 Nieuwe stakingen ProRail voorlopig van de baan https://www.ovmagazine.nl/artikel/nieuwe-stakingen-prorail-voorlopig-van-de-baan Sinds begin november staakten treinverkeersleiders per tourbeurt in verschillende regio's. Dat had gevolgen voor het spoorverkeer. ProRail en FNV hebben kennelijk elkaar genoeg gevonden om weer samen aan tafel te zitten.  "Het is nu tijd om samen met FNV Spoor naar oplossingen te zoeken,” laat ProRail weten. Het gaat om 'verkennende gesprekken'.  Tue, 26 Nov 2024 12:13:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47828 Langetermijnvisie op de batterij in de bus https://www.ovmagazine.nl/artikel/langetermijnvisie-op-de-batterij-in-de-bus Technologie in ontwikkeling Elektrische bussen worden steeds vaker onderdeel van het stadsbeeld, maar de technologie is nog in ontwikkeling. De langetermijneffecten van elektrisch aangedreven bussen zijn nog niet met volledige zekerheid te voorspellen, zoals bij elke nieuwe technologie het geval is. Mon, 25 Nov 2024 12:07:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47812 Van bedrijfsnaam tot heuse merkbeleving https://www.ovmagazine.nl/artikel/van-bedrijfsnaam-tot-heuse-merkbeleving Het is nog niet zo makkelijk om een goed merk te bedenken, stelt Bas Kist, specialist in merken en merkenrecht en medeoprichter van merkenbureau Chiever. ‘Een merk bestaat in het algemeen uit woorden en een logo, maar ook een bepaalde kleur of zelfs een geluid kan als merk worden geregistreerd. Het moet onderscheidend zijn. Wed, 20 Nov 2024 11:52:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47811 Ebusco voorlopig gered dankzij aandelenuitgifte https://www.ovmagazine.nl/artikel/ebusco-voorlopig-gered-dankzij-aandelenuitgifte In totaal zijn bijna 44 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven. Ebusco meldde eerder al dat een groot deel van de benodigde financiering rond was, maar de extra aandelenuitgifte was noodzakelijk om het bedrijf overeind te houden. Het verkeren in zwaar weer had onder andere geleid tot een ingetrokken bestelling van vervoerder Qbuzz, wat de situatie verder verslechterde. Wed, 20 Nov 2024 10:03:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47827 Studiereis publieke mobiliteit https://www.ovmagazine.nl/artikel/buitenland/studiereis-publieke-mobiliteit In Lille ontvangst bij Maison des Mobilités Durables. Een informatiecentrum waar inwoners terecht kunnen met (hulp)vragen over mobiliteit. Tue, 19 Nov 2024 12:04:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47826 70.000e Citaro is voor de HTM https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/70000e-citaro-is-voor-de-htm De eerste Citaro’s verschenen in 1997 in het straatbeeld; de Hamburger Hochbahn was de launching customer van de nieuwe lagevloerbus – uiteraard toen nog met dieselmotor – die de oudere O405 en O405N afloste. In Nederland was de BBA korte tijd later de eerste klant. Tue, 19 Nov 2024 08:54:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47825 Veiligheid voorop https://www.ovmagazine.nl/artikel/veiligheid-voorop De boa’s in het veld zijn goed getraind en uitgerust met steekvesten, bodycams en portofoons. "We vormen samen een hecht team en hebben goed contact met ketenpartners zoals de politie en de gemeente", vertelt Kampschoer. Mon, 18 Nov 2024 15:56:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47807 Participatief mobiliteitsonderzoek: een nieuwe methode voor de sector? https://www.ovmagazine.nl/blog/openbaar-vervoer/participatief-mobiliteitsonderzoek-een-nieuwe-methode-voor-de-sector Participatieve observatie houdt in dat een individu of groep mensen worden geobserveerd, terwijl de onderzoeker actief deelneemt in de te observeren situatie. Voor ons onderzoek naar beweegredenen om niet of minder voor een ov-reis te betalen deden we actief mee met de kaartcontrole om de niet of minder betalende ov-reizigers te kunnen observeren. Mon, 18 Nov 2024 12:20:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47824 Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio https://www.ovmagazine.nl/artikel/ov-sector/samenwerken-aan-een-aantrekkelijke-en-bereikbare-regio Integrale oplossing “Om de groei van de regio Utrecht mogelijk te maken moet het openbaar vervoer nog beter worden”, zegt Leon de Graaf, strategisch adviseur Mobiliteit bij gemeente Utrecht. “Daarom werken Rijk en regio samen aan deze MIRT-verkenning. Fri, 15 Nov 2024 11:16:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47823 Rijk en MRDH investeren in versterking OV-netwerk https://www.ovmagazine.nl/artikel/rijk-en-mrdh-investeren-in-versterking-ov-netwerk Metro elke 5 minuten tussen Rotterdam en Den Haag De metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag (E-lijn en C-lijn) zal in 2030 een frequentie van elke 5 minuten bieden, in plaats van de huidige 10 minuten. Fri, 15 Nov 2024 09:23:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47822 Stations als visitekaartje voor het ov https://www.ovmagazine.nl/artikel/stations-als-visitekaartje-voor-het-ov Treinstations, bus- en tramhaltes én de omgeving eromheen spelen een belangrijke rol in hoe reizigers het openbaar vervoer ervaren. Wanneer deze plekken prettig zijn om te verblijven, trekken ze meer reizigers aan. Het goede nieuws is dat het aantrekkelijker maken van stations en haltes vaak geen grote investeringen vergt. Thu, 14 Nov 2024 15:52:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47806 OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/ov-nl-blij-met-motie-veltman-voor-versnelde-id-check-in-het-ov Tijdens een recent werkbezoek bij de RET, bijgewoond door Kamerleden Hester Veltman (VVD) en Hanneke van der Werf (D66), werden maatregelen besproken voor een veiligere OV-omgeving. Er was daarbij bijzondere aandacht voor het RTIC-systeem, waarmee de RET, als enige OV-bedrijf in Nederland, op afstand identiteitscontroles kan uitvoeren in samenwerking met de politie. Wed, 13 Nov 2024 13:29:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47820 Speciaal onderwijs, reguliere bus https://www.ovmagazine.nl/artikel/bus/speciaal-onderwijs-reguliere-bus Eloy Kooymans is verantwoordelijke binnen Arriva voor de concessie Brabant-Zuid en richt zich daarbij ook op de Voor Elkaar Pas en het project Samenredzaam, waar Erika Damen van Forseti vol overgave aan werkt. Elmer Roukema houdt zich bezig met het sociale domein binnen Arriva. Mon, 11 Nov 2024 15:49:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47805 Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/samenwerking-htm-en-daimler-leidt-tot-zero-emissie-busvervoer-in-haagse-regio HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl spreken elkaar regelmatig over de samenwerking en kunnen het duidelijk uitstekend met elkaar vinden. De samenwerking is nieuw in zijn soort. Thu, 07 Nov 2024 08:30:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47804 Technolution en de toekomst van veilig railverkeer: ERTMS en cryptografische sleutels https://www.ovmagazine.nl/artikel/technolution-en-de-toekomst-van-veilig-railverkeer-ertms-en-cryptografische-sleutels Paul Meerman werkt nu al acht jaar bij Technolution, een technologiebedrijf dat zich richt op innovaties binnen transport en infrastructuur. Binnen zijn rol focust Meerman zich op alles wat te maken heeft met transport en rail, waarbij hij een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling en implementatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Mon, 04 Nov 2024 15:19:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47802 Stations als visitekaartje voor het ov https://www.ovmagazine.nl/artikel/ov-sector/stations-als-visitekaartje-voor-het-ov Treinstations, bus- en tramhaltes én de omgeving eromheen spelen een belangrijke rol in hoe reizigers het openbaar vervoer ervaren. Wanneer deze plekken prettig zijn om te verblijven, trekken ze meer reizigers aan. Het goede nieuws is dat het aantrekkelijker maken van stations en haltes vaak geen grote investeringen vergt. Fri, 01 Nov 2024 14:55:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47818 Zero emissie focus bij Brabants familiebedrijf én multinational https://www.ovmagazine.nl/artikel/zero-emissie-focus-bij-brabants-familiebedrijf-en-multinational Omhoog krabbelen Ook VDL heeft, net als de rest van de vervoersector, moeilijke jaren achter de rug, tijdens en na de coronapandemie. “We krabbelen langzamerhand uit het dal. Er zijn genoeg uitdagingen, maar ook mogelijkheden en kansen, zeker in het openbaar vervoer. Thu, 31 Oct 2024 15:11:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47801 Belevingsonderzoek Groningen Drenthe https://www.ovmagazine.nl/artikel/belevingsonderzoek-groningen-drenthe Belevingsonderzoek Moventem geeft OV-bureau inzicht in behoefte en tevredenheid van hun reizigers. Dat doet Moventem al circa vijf jaar met behulp van het panelonderzoek, maar sinds vorig jaar (2023) ook met het uitvoeren van het belevingsonderzoek. Tue, 29 Oct 2024 15:28:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47799 Klopt het idealistische beeld van treinreizen nog wel? https://www.ovmagazine.nl/artikel/klopt-het-idealistische-beeld-van-treinreizen-nog-wel Sinds de Corona pandemie is er echter kentering merkbaar. Hiervoor is helaas niet één eenduidige oorzaak aan te wijzen, de negatieve trends spelen op meerdere lagen en versterken elkaar daardoor. Tue, 29 Oct 2024 14:54:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47798 Ook boete voor Qbuzz https://www.ovmagazine.nl/artikel/binnenland/ook-boete-voor-qbuzz In 2023 had Qbuzz al problemen om ritten te rijden, voornamelijk vanwege personeelstekorten. Na een waarschuwing kreeg de vervoerder tot 1 april 2024 de tijd om voor herstel te zorgen. Dat is niet gelukt, door een tekort aan mankracht en materieel.  Tue, 29 Oct 2024 14:03:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47817 Boete van 2,2 miljoen voor EBS blijft staan https://www.ovmagazine.nl/artikel/boete-van-22-miljoen-voor-ebs-blijft-staan EBS en de VRA kregen de gelegenheid om hun standpunten toe te lichten voor de bezwaarcommissie. In haar advies stelt de Commissie: “Alles overwegende komt de Commissie tot de conclusie dat het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, als bevoegd bestuursorgaan, bij afweging van alle betrokkenen belangen, in redelijkheid tot het bestreden besluit heeft kunnen komen.” Tue, 29 Oct 2024 12:24:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47816 Het ov hoeft niet rendabel te zijn https://www.ovmagazine.nl/blog/openbaar-vervoer/het-ov-hoeft-niet-rendabel-te-zijn Nu blijkt uit het recent gepubliceerde regeerprogramma, dat dit kabinet zich inzet voor het behouden van belangrijke busverbindingen tussen dorpskernen. Daarbij moet het ov in heel Nederland betaalbaar en betrouwbaar zijn. Een stevige ambitie, die echter niet met extra financiële middelen gesteund wordt. Mon, 28 Oct 2024 11:20:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47813 Ebusco mag nieuwe aandelen uitgeven: koers stijgt 17 procent https://www.ovmagazine.nl/artikel/ebusco-mag-nieuwe-aandelen-uitgeven-koers-stijgt-17-procent De uitdagingen voor Ebusco stapelden zich de laatste periode op, maar nu is er dan toch een lichtpuntje. Om de productieproblemen aan te pakken, haalde oprichter Peter Bijvelds eind 2023 nog 60 miljoen euro op bij aandeelhouders. Toch bedroegen de verliezen dit jaar bijna 65 miljoen euro bij een omzet van 38 miljoen. Mon, 28 Oct 2024 10:29:00 +0100 https://www.ovmagazine.nl/node/47810 Nieuw Handboek OV: Vakmanschap voor reizigers https://www.ovmagazine.nl/artikel/nieuw-handboek-ov-vakmanschap-voor-reizigers In dit naslagwerk komen alle essentiële elementen van kwalitatief OV aan bod: reizigerswensen, wet- en regelgeving, markten, voertuigen, infrastructuur, dienstregelingen, reisinformatie, financiering en tarieven. Ook maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, toegankelijkheid en veiligheid worden belicht. Fri, 25 Oct 2024 09:09:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47809 Blog: Trots op ons OV! https://www.ovmagazine.nl/artikel/blog-trots-op-ons-ov Tja.. wat zeg je dan? Inmiddels ervaringsdeskundig blijf ik vrolijk, maar ga er wel op in. Benoem bijvoorbeeld mijn eigen – positievere – reiservaringen. En wijs op feitelijke prestaties,  klanttevredenheidscijfers en alles wat wij doen om het OV steeds vanzelfsprekender te maken voor reizigers. Dat nuanceert.. Thu, 24 Oct 2024 14:31:00 +0200 https://www.ovmagazine.nl/node/47797