Oud-wethouder Karin Dekker wijt het niet doorgaan van de Regiotram in Groningen deels aan het gebrek aan steun in de ambtelijke top van de gemeente Groningen. Dat zegt Dekker in een interview met OV-Magazine.
Ambtelijke top was tegen Regiotram Groningen
Dekker: “Vanaf het begin stond voor mij vast dat dit project door een onafhankelijke club moest worden uitgevoerd, buiten de gemeente, met een externe projectleider. De gemeentelijke organisatie was het niet eens met mijn keuze. Met name de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken (ROEZ), waar verkeer onder valt, voelde zich gepasseerd.”
“Binnen ROEZ was er weerstand tegen een tram door de historische binnenstad, vooral bij de RO-mensen. En die waren belangrijker dan de verkeersafdeling, die het vervoerskundig belang van de tram zag. Individuele medewerkers van ROEZ hebben zich altijd vol enthousiasme en energie voor het project ingezet. Maar de ambtelijke top was tegen. En dat heeft niet bijgedragen aan een positief besluit over de tram.”
“Het tramproject was niet te groot voor Groningen, maar misschien wel voor de Groningse politiek”
De Regiotram Groningen sneuvelde in september 2012, en daarmee het college van B&W, nadat SP en D66 hun steun introkken vanwege de slechte financiële situatie van de gemeente Groningen. “Het tramproject was niet te groot voor Groningen, maar misschien wel voor de Groningse politiek”, aldus Karin Dekker.
De ex-wethouder van GroenLinks steekt ook de hand in eigen boezem. “Ik was al tien jaar wethouder. Dan heb je te maken met mensen die net als wethouder beginnen en een raad met veel nieuwe gezichten. Bij zo’n groot tramproject heb je dan een enorme voorsprong in kennis en ervaring. Dat werkte niet in mijn voordeel. Voor de machtsverhoudingen was het wellicht beter geweest als ik mijn portefeuille financiën had afgestoten en alleen ruimtelijke ordening en verkeer had gedaan.”
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen