“Het GVB heeft vier nieuwe doelen voor de komende vijf tot tien jaar. Het beste ov-bedrijf van Nederland in de ogen van de reizigers. Een top-5 positie van beste werkgevers in de regio Amsterdam. Groeien van 730.000 naar 1 miljoen reizen per dag. En dalen van 97 miljoen naar uiteindelijk 0 euro subsidie per jaar. Vooral de Noord/Zuidlijn moet bijdragen aan deze ambities.
GVB wil geen subsidie meer
We hebben ons het afgelopen half jaar de vraag gesteld: wat willen we hebben bereikt aan het einde van onze concessie?”, vertelt GVB-directeur Bart Schmeink. “Het stedelijk ov was een bal op de golven van de zee. Het ging over marktconformiteit, DRU-prijzen, efficiency en bonus/malus. Vanaf nu staat de reiziger weer op één.”
Tot nu toe eindigde het GVB altijd bij de slechtste drie vervoerders in de jaarlijkse en landelijke Klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. Schmeink wil op alle fronten beter scoren.
“Nederland is het dichtstbevolkte land ter wereld. Dan moet je als sector de ambitie hebben om het beste openbaar vervoer ter wereld te bieden. En als bedrijf het beste vervoer van het land. We moeten onszelf voortdurend blijven ontwikkelen, verbeteren en spiegelen aan anderen. En niet onze neus ophalen voor een klein bedrijf als Taxi Centrale Renesse dat altijd goed scoort. Niet arrogant maar nederig zijn.”
“Het beste product kun je alleen maken met de beste werknemers. Vandaar dat het GVB bij de beste vijf werkgevers van Amsterdam moet gaan behoren. Nu staan we al verrassend in de top-10. Onze cao is goed. We gaan onze professionaliteit vergroten met meer flexibiliteit en betere ontplooiing. Mensen moeten kunnen doorgroeien en hun ei kwijt kunnen.”
Groei is nodig om de opbrengsten te verhogen en de kosten te drukken. Schmeink: “Vooral de groep reizigers onder de 40 die is opgegroeid met het openbaar vervoer en bewuste keuzes maakt, moeten we binnenhalen.” Een trekker wordt de Noord/Zuidlijn die in 2017 opengaat. De metrostations bieden een prettiger verblijf en er komen meer winkeltjes. “Een beetje zoals NS dat doet, maar dan op een kleinere schaal en met een meer lokale invulling.”
Uiteindelijk is het streven een subsidieloze exploitatie, eventueel aangevuld met arrangementen voor bijvoorbeeld studenten, forensen en ouderen.
Schmeink: “De kostendekking van het GVB is 60 procent. De exploitatie van de metro is zelfs winstgevend. Met tram en bus gaan we feederen op de Noord/Zuidlijn. Die nieuwe ruggengraat wordt een krachtige hefboom voor hogere opbrengsten en lagere kosten, zodat we minder afhankelijk worden van subsidies. Tegen mijn personeel zeg ik: je boterham komt niet uit Den Haag of van de Stadsregio Amsterdam, die zit achter je in de tram of de bus.”

© Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Reactie toevoegen