Het OV-Bureau Groningen Drenthe bespaart 11 miljoen euro door het contract met Qbuzz twee jaar te verlengen. Daardoor hoeft er tot 2018 niet te worden bezuinigd.
Contract met Qbuzz twee jaar verlengd
Het contract met Qbuzz loopt nog tot eind 2017. Het OV-bureau verlengt de concessie tot eind 2019 omdat het tevreden is over Qbuzz en een goed ingewerkt busbedrijf wil in de komende jaren waarin Groningen en Assen voor grote werkzaamheden staan in het stationsgebied.
De verlenging van de concessie levert een voordeel op van in totaal zo’n 11 miljoen euro. Hiermee kan het OV-bureau de tekorten opvangen die ontstaan door een teruglopende rijksbijdrage. Tot 2018 hoeft het OV-bureau niet te bezuinigen op het busvervoer, en in 2018 en 2019 blijven mogelijke bezuinigingen tot een minimum beperkt.
Ondanks de lagere concessievergoeding investeert Qbuzz volgend jaar in 50 dieselbussen met een schone Euro-6-motor. En het Q-link-net rondom de stad Groningen krijgt een nieuwe lijn. Dat wordt mogelijk de buslijn van Airport Eelde via P+R Haren naar Groningen waarop nieuwe bussen gaan rijden.
Verder zet Qbuzz in de stad Groningen twee elektrische bussen in en werkt de vervoerder mee aan een onderzoek om waterstofbussen te laten rijden tussen Delfzijl en Groningen.
In overleg met het OV-bureau en de gemeenten gaat Qbuzz ten slotte gebruikers van het gemeentelijk doelgroepenvervoer overhalen om voortaan het ov te nemen.
Het besluit om de concessie met twee jaar te verlengen moet nog worden goedgekeurd door Provinciale Staten van Groningen en Drenthe en de gemeenteraad van Groningen.
Bekijk ook de fotoreportage van begin 2014.

© Chris Pennarts
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Reactie toevoegen