NS-Intercity ICNG maakt eerste reis
Woensdag konden reizigers voor het eerst instappen in de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS. Op het traject Amsterdam – Rotterdam maakte NS een testrit met reizigers. Het Coradia-concept van treinfabrikant Alstom en voor NS kan zowel op hsl-trajecten als het hoofdrailnet rijden en rijdt maximaal 200 km/uur.
De testrit is bedoeld zodat NS en Alstom kinderziektes kunnen ontdekken en verbeteringen kunnen doorvoeren. President-directeur Wouter Koolmees is blij dat de nieuwe trein zijn intrede maakt: “De ICNG is een prachtige aanwinst voor onze vloot en biedt reizigers in de toekomst meer zitplaatsen en meer comfort. We weten zeker dat de ICNG in de toekomst z'n plek in het Nederlandse landschap verdient en symbool staat voor al het goede dat de trein Nederland te bieden heeft. Dat is een duurzame, comfortabele en snelle reis tussen Nederlandse regio’s en verder."
In stappen in de dienstregeling
De introductie van het nieuwe treintype heeft zo’n zeven jaar geduurd. Als deze ritten met één trein naar tevredenheid verlopen, brengt NS de komende weken een tweede ICNG in de dienstregeling. Daarna worden stap voor stap de huidige intercity’s op de hsl-lijn vervangen door ICNG’s.
Na het traject Amsterdam – Rotterdam volgen de trajecten Den Haag – Eindhoven, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Groningen/Leeuwarden en Amsterdam – Enschede.
In totaal heeft 99 ICNG’s besteld, die goed zijn voor 33.000 zitplaatsen. De treinen kunnen snelheden van 200 km/uur halen, maar die snelheid wordt alleen op de hsl-lijn gehaald. Op het hoofdrailnet blijft de snelheid maximaal 160 km/u. Twintig ICNG’s worden ook geschikt gemaakt voor inzet naar België.
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd van Rover en NS
8 apr om 14:46 uurRover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor treinreizigers,…
NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld
4 apr om 13:28 uurNS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. Reizigersorganisatie Rover riep hier eerder al toe op en nu…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
Tot 2030 overlast voor treinreizigers, Amersfoort deze zomer amper bereikbaar
4 mrt om 16:28 uurTreinreizigers ervaren vanaf dit jaar tot aan 2030 meer overlast door spoorwerkzaamheden. ProRail verwacht dat…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al een rit met deze nieuwe trein gereisd op het traject van Haarlem naar Driebergen Zeist in de nacht.
Ingediend door A. Hijmans op di, 25/04/2023 - 03:05
Vanwege zijn snelheid moest hij meerdere malen langer op de tussengelegen stations wachten.
Ingediend door A. Hijmans op di, 25/04/2023 - 03:11
Reactie toevoegen