Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste complete waterstofsysteem, de Mireo Plus H, een waterstoftrein van Siemens Mobility in combinatie met een waterstofopslagtanktrailer van Deutsche Bahn is een stap op weg naar klimaatneutrale en kostenefficiënte alternatieven voor de dieseltrein.
Siemens en DB ontwikkelden het waterstofspoorsysteem in de Siemens-fabriek in Krefeld en presenteren de trein in september tijdens InnoTrans 2022 in Berlijn. Het ‘H2goesRail’-project past in het Duitse streven om het spoorwegnet tegen 2030 voor driekwart klimaatneutraal te laten opereren. De waterstofcombi van trein en mobiele tankopslag is een klimaatneutrale oplossing voor spoorlijnen die anders tegen hoge kosten geëlektrificeerd moeten worden.
Snel tanken
De Mireo Plus H heeft met twee wagons een bereik tot 800 kilometer bij een topsnelheid van 160 kilometer per uur. De treincombinatie kan net zo snel tanken als een dieselaangedreven trein en bespaart bijvoorbeeld op de route Tübingen-Pforzheim rond de 330 ton CO2 in één jaar vergeleken met een dieseltrein.
Passagiersdiensten
De waterstof voor het treinsysteem wordt in Tübingen geproduceerd door DB met groene stroom die rechtstreeks wordt afgenomen van de bovenleiding. De Mireo Plus H zal in 2023 beginnen met testen in Baden-Württemberg en vanaf 2024 passagiersdiensten verzorgen tussen Tübingen, Horb en Pforzheim en op dit traject een dieseltrein vervangen.
Innovatieprogramma
Het Duitse ministerie van Digitalisering en Transport (BMDV) financiert het H2goesRail-project via het Nationaal Innovatieprogramma Waterstof- en Brandstofceltechnologie (NIP 2).
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd van Rover en NS
8 apr om 14:46 uurRover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor treinreizigers,…
NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld
4 apr om 13:28 uurNS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. Reizigersorganisatie Rover riep hier eerder al toe op en nu…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
Tot 2030 overlast voor treinreizigers, Amersfoort deze zomer amper bereikbaar
4 mrt om 16:28 uurTreinreizigers ervaren vanaf dit jaar tot aan 2030 meer overlast door spoorwerkzaamheden. ProRail verwacht dat…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Reactie toevoegen