EBS is een van de drie inschrijvers op de concessie Haarlem-IJmond. Op 16 december maakt de provincie Noord-Holland bekend wie het ov daar de komende tien jaar mag verzorgen.
EBS schrijft in op Haarlem-IJmond
Bij het sluiten van de termijn op 30 oktober maakte EBS bekend te hebben ingeschreven op de concessie. "Als we inschrijven, doen we serieus mee", zegt EBS-persoorlichter Jasper Vermeer. Wie de andere inschrijvers zijn heeft de provincie niet bekendgemaakt, maar verwacht wordt dat in elk geval ook de zittende vervoerder Connexxion meedingt. In de aanbesteding legt de provincie het accent op de overgang naar emissieloos rijden.
Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt aan de kust ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort in het Zuiden tot Krommenie in het Noorden. De concessie gaat in op 13 december 2015 en heeft een looptijd van tien jaar. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland, de enige concessie van EBS tot nu toe. De concessie kent enkele R-net-lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.
Tweede aanbesteding
Dit is pas de tweede keer dat EBS meedoet met een Nederlandse aanbesteding. In 2011 was EBS de verrassende winnaar bij de aanbesteding van de concessie Waterland. Het vervoerbedrijf leed echter miljoenen euro's verlies op de concessie door een inschattingsfout bij de inschrijving. EBS ontwierp dit jaar een nieuw vervoerplan, dat de concessie moest redden. Daarbij kreeg de vervoerder het verwijt te snijden in lijnen met een sociale functie.
De klanten van EBS zijn in elk geval wel tevreden. In 2013 kwam EBS kwam als nieuwkomer meteen op de eerste plaats van vervoerders op het vasteland. In 2014 herhaalde het vervoerbedrijf die prestatie.
Gezonde bedrijfsvoering
EBS stelt na 2011 niet eerder te hebben ingeschreven op een concessie omdat het zich volledig op de concessie Waterland wilde richten. De bedrijfsvoering zou nu weer voldoende gezond zijn om te groeien. Over de inhoud van de aanbieding wil EBS pas na gunning meer vertellen.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Reactie toevoegen