Zelfrijdende Twizy kan het ov versterken

Zelfrijdende Twizy kan het ov versterken

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Zelfrijdende Twizy kan het ov versterken

Zelfrijdende voertuigen kunnen het openbaar vervoer versterken. Dat blijkt uit onderzoek van Arthur Scheltes, voormalig student transport & planning aan de Technische Universiteit Delft en inmiddels adviseur ov bij Goudappel Coffeng.

Het onderzoeksverslag van Scheltes heet ‘Improving the last mile in a public transport trip with automated vehicles using an agent based simulation model: a Delft case study’. Hij onderzocht de verbinding tussen station Delft Zuid en de campus van de TU Delft. Ov-gebruikers ervaren het laatste stukje van hun reis – van hun uitstappunt naar hun daadwerkelijke bestemming – als het lastigste. Dit korte stukje kost relatief de meeste reistijd. Flexibel en snel natransport ontbreekt meestal.

Last mile
Zelfrijdende voertuigen kennen geen dienstregeling en lijnvoering. En ze kunnen in theorie op elke infrastructuur rijden. Die kenmerken bieden een hoge flexibiliteit en vervoer van deur tot deur. Zo kunnen zelfrijdende voertuigen de grootse hindernis van een ov-reis beperken. Scheltes ziet de last mile op de korte termijn als de meest realistische toepassing van zelfrijdende voertuigen. Want snelle zelfrijdende voertuigen zijn voorlopig een brug te ver, maar op de last mile hoeft de snelheid niet hoog te liggen.

zelfrijdend-vervoer-delft Scheltes heeft een kleine duizend treinreizigers op station Delft Zuid geënquêteerd om hun

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook