Breng flex: voor snelle, overstapvrije rit

Breng flex: voor snelle, overstapvrije rit

Sinds december rijden in Arnhem en Nijmegen voertuigen van halte naar halte die je kunt bestellen via een app: Breng flex. De eerste resultaten van de proef stemmen Hermes hoopvol.

Wie in de omgeving van Arnhem of Nijmegen met het ov wil reizen, en geen zin heeft in een tijdrovende overstap, kan sinds kort met Breng flex. Een busje, of als je geluk hebt een elektrische auto, brengt je in recordtijd naar je bestemming. Boeken gaat telefonisch of via een app. Na negen proefritten is de conclusie dat het systeem werkt. Niet feilloos, maar betrouwbaar is het wel.

Een rit bestellen via Breng flex op je smartphone heeft als voordeel dat je het proces in detail kunt volgen. Op de kaart selecteer je de vertrek- en aankomsthalte, je geeft het aantal personen aan, of er een rolstoel of rollator mee moet, je kiest de betaalmethode (chipkaart, creditcard, bankpas of automatisch incasso) en vervolgens: boeken. Nog geen minuut later zie je welke chauffeur (met pasfoto) je komt ophalen en over hoeveel minuten hij bij de halte is. Het aantal minuten tot de aankomst zie je teruglopen in de app.

Snelle service
De meeste chauffeurs die ik meemaakte waren vriendelijk, op het vrolijke af. Omdat je van elkaar de naam kent – je herkent de chauffeur ook van de foto – is het contact persoonlijker dan in de bus. Het betalen voor de rit gaat in het geval van de chipkaart, bankpas en creditcard met handheld-apparaatjes, die soms even haperen. Bij de aankomsthalte krijg je direct het verzoek om de rit te beoordelen (1 tot 5 sterren). En je ontvangt een mail met alle gegevens van de reis. Handig voor de administratie.

Bij het boeken van mijn ritjes arriveerde de chauffeur vaak al na 5 minuten. Die snelle service komt doordat de Breng flex-voertuigen nog maar zo’n 40 tot 45 ritten per dag maken. Meestal zit alleen de aanvrager in het busje. Als het aantal passagiers toeneemt zullen de chauffeurs meer combinatieritten gaan maken en neemt de wachttijd toe naar zo’n 15 tot 20 minuten, verwacht Daan Stevens van Hermes.

Algoritme
De slimme planning is het geheim van Breng flex. Het algoritme komt van deeltaxisysteem Abel, dat al ruim een jaar actief is in de regio Amsterdam-Schiphol. Het moederconcern van Hermes, Transdev, heeft er enkele miljoenen in geïnvesteerd. Stevens: “Een menselijke planner kan nooit zo snel en accuraat ritten combineren. Het algoritme bepaalt in welke volgorde de chauffeur zijn klanten ophaalt en afzet, zodanig dat alle passagiers ook nog op tijd op hun bestemming aankomen.”

Hermes verdeelt dagelijks vijf busjes en vier elektrische auto’s over Arnhem (inclusief Rozendaal en Velp). Net zoveel voertuigen bevinden zich in de regio Nijmegen (inclusief Wijchen, Alverna, Berg en Dal, Oosterhout). De elektrische auto’s rijden alleen in de spits.

Wennen
Voor de 60 chauffeurs van Breng flex heeft Hermes TCR in Duiven ingeschakeld. Op aandringen van de betrokken gemeenten nam de onderaannemer 45 mensen ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’ aan. Stevens: “We moeten er nog wel bovenop zitten. Het is een nieuw beroep voor ze. En omdat het kort dag was, was de opleiding beperkt. De chauffeurs moesten wennen aan het voertuig en aan de werkwijze.”

TCR rijdt al leerlingenvervoer voor Hermes, plus het gewone busvervoer tussen Arnhem, Duiven en Westervoort. Stevens: “De chauffeurs worden zodanig opgeleid dat ze straks minimaal een taxipas hebben en mogelijk kunnen doorgroeien naar buschauffeur. Tussendoor oefenen we nog wel eens. Zo laten we een chauffeur die een bepaalde busbaan nog niet kent eerst twintig keer op en neer rijden. De busbanen maken Breng flex sneller dan de auto, zeker in het centrum.”

Verbeteringen
Breng flex kost nu nog standaard 3,50 euro per rit, maar dat gaat veranderen. Stevens: “Wij willen flexibele tarieven gaan invoeren op basis van ov-kenmerken, zoals korting voor 65-plussers. En als de pilot slaagt gaan we vervoer over langere afstanden aanbieden. Dan komt er een tarief op basis van de afstand hemelsbreed.”

Breng flex verkleint de kloof tussen doelgroepenvervoer en het ov

De app wordt de komende maanden op tal van punten verbeterd. Zo wil Breng dat klanten uren voor de rit kunnen boeken. Nu kun je een reis alleen onmiddellijk bestellen. Dat vooruit boeken wordt momenteel ingevoerd bij Abel. Verder moet de app straks een aantal voorkeurshaltes kunnen opslaan, plus enkele veelgemaakte ritten. Later dit jaar zie je op de app waar jouw chauffeur rijdt. En het moet mogelijk worden om voor iemand anders een rit te boeken.

Reserveren voor een ander is handig voor bijvoorbeeld ouderen in een verzorgingshuis. Een begeleider kan dan enkele veelgemaakte reizen in de app zetten. Vervolgens is het een kwestie van inplannen en boeken. Stevens: “Het prettige voor de instelling, of mantelzorger, is dat je ziet waar mensen zijn en hoe laat ze zijn aangekomen. Zo verkleint Breng flex de kloof tussen doelgroepenvervoer en het ov.”

Grote klanten
Grote zorginstellingen zijn zeer geïnteresseerd, zegt Stevens. “De bewoner of bezoeker kan wachten in de lobby, ziet welke chauffeur er komt en over hoeveel minuten. Bij het doelgroepenvervoer heeft de klant minder zekerheid. Ik geef al informatie in verzorgingshuizen over Breng flex en de app. Als ik dan vraag hoe mensen zouden willen reserveren, kiest bijna iedereen voor telefonisch boeken. Via de app bestellen vinden veel mensen nog eng.”

Een alternatief voor app en telefoon is het boeken van een rit bij de balie van een bedrijf of instelling. De baliemedewerker reserveert dan vanaf de pc. Handig voor bijvoorbeeld toeristen in een hotel, die er te kort verblijven om een app te downloaden en een account aan te maken. Stevens: “Het boekingsprogramma voor de pc, waar bijvoorbeeld de klantenservice van Breng flex gebruik van maakt, is nog te uitgebreid. Die software willen wij vereenvoudigen voor onze grote klanten.”

Een deal sluiten met bedrijven of instellingen is dankzij de software van Breng flex een fluitje van een cent. “Kortingsacties binnen het OV-chipkaartsysteem zijn minder flexibel en snel in te richten. Wij geven een grote werkgever bijvoorbeeld 500 kortingscodes die hij naar zijn werknemers of klanten kan sturen. Boeken via de balie van dat bedrijf kan ook. Zo zijn er tal van nieuwe mogelijkheden. Met korting reizen van en naar een evenement, korting geven op bepaalde uren. Deze pilot is bedoeld om optimale combinaties uit te vinden.”

Wat goed werkte was een Facebookadvertentie om testrijders te werven toen Breng flex net begon. “Onder 50.000 potentieel geïnteresseerden meldden zich ruim 400 mensen. Inmiddels hebben we posters in de bussen. In abri’s komt een blokje Breng flex. Op de site van 9292 zetten we banners: deze reis kunt u ook met Breng flex maken. We gaan een roadshow verzorgingstehuizen doen, en infomiddagen in Arnhem.”

Virtuele haltes
De voertuigen van Breng flex bedienen alle bushaltes. Op een aantal plaatsen heeft Hermes ook virtuele haltes toegevoegd. “Een bushalte bij een bedrijventerrein ligt niet altijd even gunstig”, legt Stevens uit. “In principe kunnen we virtuele haltes maken voor de hoofdingang van ieder bedrijf. Maar het is zeker niet de bedoeling om van Breng flex deur-tot-deurvervoer te maken.”

Hermes heeft er vooralsnog voor gekozen om bij halteparen aan weerszijden van de weg één halte te bedienen. Dat kan betekenen dat het busje even moet draaien om de klant veilig te kunnen oppikken. Bij een station zoals Arnhem Centraal is de haltenaam zodanig gespecificeerd dat de klant zich niet wezenloos zoekt: Arnhem Centraal perron D. Bushaltes die in het verleden uit de dienstregeling zijn genomen, zijn weer opgenomen in Breng flex.

Ouderwets
“Grote, lege bussen door nauwe straten, dat willen we niet meer”, zegt Stevens. “En eigenlijk is ‘dienstregeling’ een ouderwets woord. Wij zijn er niet om rondjes te rijden, maar om mensen te vervoeren wanneer zij dat willen. Al vele jaren passen we één keer per jaar de dienstregeling aan, die voor een deel na twee maanden achterhaald kan zijn. Natuurlijk zijn er grenzen aan de flexibiliteit, want we hebben ook te maken met de diensten van chauffeurs, maar we willen een groter deel van onze dienstverlening flexibel maken. Als er bijvoorbeeld een nieuwe dependance van een school wordt geopend, moeten we op dezelfde dag een halte kunnen toevoegen. En als er werkzaamheden zijn aan de weg, direct besluiten om er omheen te rijden. Met Breng flex hebben we veel minder last van verstoringen dan het ov. We kunnen altijd om een blokkade heen rijden of een binnendoorweggetje nemen.”

Transdev
Vanuit het moederconcern Transdev is er veel belangstelling voor Breng flex. Stevens: “Abel was al iets bijzonders, maar dat is een commerciële deeltaxi, dit is ov. De discussie over vraaggerichter ov speelt overal. Transdev gaat de ervaringen van Breng flex mogelijk gebruiken voor projecten in Zweden, Australië, Frankrijk en Florida.”

Een vergelijkbaar vraagafhankelijk systeem in Nederland is Texelhopper, ook van Connexxion. Dat is wel lijngebonden vervoer. Syntus heeft verder Kolibrie, een belbus zonder app. En Arriva heeft de Nachtvlinder, in de vorm van niet-lijngebonden busjes die klanten vanaf de laatste trein naar hun bestemming brengen.

Hermes en de provincie Gelderland bepalen in mei of juni of Breng flex volgend jaar doorgaat. In het voorjaar beginnen namelijk de voorbereidingen voor de dienstregeling van 2018. De financiering van de proef valt binnen het bestaande budget voor de concessie Arnhem Nijmegen.

Ontwikkelslag
De app van Breng flex kan nog wel een ontwikkelslag gebruiken. Een nadeel is dat niet elke smartphone geschikt is voor de app, alleen de toestellen waarop de laatste versies van Android en iOS draaien. Is de app eenmaal gedownload dan gaat het aanmaken van een account niet vanzelf. Bij mijn eerste poging in december stokte het aanmeldingsproces op mijn Android-telefoon. Bij mijn partner gebeurde onlangs hetzelfde op haar iPhone. Beide toestellen voldoen aan de eisen.

Van de negen ritten die ik bestelde is het één keer, aan de rand van Arnhem, niet gelukt om te boeken via de app. Dat heb ik toen telefonisch gedaan. Verder werkte de app goed, al reageerde de toepassing niet altijd even goed op aanrakingen. Soms moest ik wel vijf keer drukken voor er iets gebeurde.

Daan Stevens zegt niet veel klachten te krijgen over de app. “Bugs horen bij de eerste versies van een app. Onze ontwikkelaars zitten er bovenop. Waar zij in december en begin januari nog vooral bezig waren met bugfixes, is de focus nu verschoven naar kleine verbeteringen in het gebruiksgemak. De bètaversie ligt inmiddels ver achter ons.”

Constant Stroecken

Over Constant

Constant Stroecken was hoofdredacteur van OV-Magazine tot augustus 2019.

Eén reactie

  1. Alex Mink
    6 maart 2017 om 23:19

    Ik maak regelmatig gebruik van Breng Flex. Voor mij persoonlijk speelt dan de besparing in reistijd, waarvoor ik graag 1 a 1,5 Euro meer betaal ten opzichte van het normale OV-tarief. Zo bespaarde ik bij een rit ruim 42 minuten reistijd t.o.v. de reguliere bus. Ik denk zelf dat Flex een goede oplossing is voor verplaatsingen die met het reguliere busvervoer te veel tijd kosten, dus vooral een vervanging zijn van tangentiële lijnen. Maar ik veronderstel ook dat de provincie zal inzetten op Flex als vervanging van vaste ritten tijdens de stille uren, en dan met name voor stads- en streeklijnen die in de avonduren en weekeinden 1x per uur rijden. Het comfort van Flex ligt dan vele malen hoger dan wachten op een lege bus met een laag aanbod. In essentie kan Flex alleen uitgroeien tot volwaardig OV-aanbod als de provincie fors gaat snijden in onrendabele ritten en relaties die buiten de spitsuren minder vraag kennen. Een tweede groeikans is volgens mij het in elkaar schuiven van Flex met het doelgroepenvervoer voor klanten met een lichtere zorgvraag.

Lees ook