Psychologie nog altijd onderschat in ov

Psychologie nog altijd onderschat in ov

door Mark van Hagen en Niels van Oort in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor Psychologie nog altijd onderschat in ov

De reiziger centraal stellen in treinnetwerken, busdienstregelingen en tramexploitatie valt nog niet mee. Het vergt kennis van meerdere disciplines. Die kwamen onlangs samen in Barcelona op de European Transport Conference. De deelnemers zetten een eerste stap, want het samenbrengen van het gedachtegoed van psychologen en vervoerkundigen is nog schaars goed. Maar is wel keihard nodig.

Begin oktober kwam de vervoerwereld samen in Barcelona voor de 45ste editie van de European Transport Conference. In deze jaarlijkse conferentie wordt kennis en praktijkervaring gedeeld over diverse onderwerpen als duurzaamheid, economie, vervoermodellen en -planning, Europees beleid, logistiek en ov. Naast de advieswereld, waren ook verschillende Nederlandse kennisinstituten vertegenwoordigd, zoals KiM, PBL, TU Delft en de onderzoeksafdeling van NS. Mobility as a Service (MaaS) en de zelfrijdende auto kregen veel aandacht. De studies naar deze concepten worden steeds serieuzer en kritischer. In eerdere jaren leken MaaS en de zelfrijdende auto oplossingen te bieden voor alle problemen. Nu komen steeds meer studies beschikbaar die wijzen op potentiële nadelen van beide concepten, zoals toename van benodigde infrastructuur, meer milieuvervuiling en hogere kosten. Een studie van de TU Delft liet bijvoorbeeld zien dat de benodigde ruimte in drukke gebieden met een zelfrijdende auto vele malen hoger is

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook