De Staat van het OV 2023 gepubliceerd tijdens Dag van het OV

dinsdag 25 juni 2024

Tijdens de Dag van het OV op maandag 17 juni in het Spoorwegmuseum te Utrecht mocht DOVA-Jan van Selm het eerste exemplaar van De staat van het OV 2023 in ontvangst nemen uit handen van dagvoorzitter Pieter Litjens. Na een aantal jaren met coronabeperkingen lijkt het OV zich voorzichtig weer te herstellen. 

Vooral de recreatieve reiziger weet bus en trein weer te vinden. Tegelijkertijd werken we vaak een deel van de week thuis, wat ook zichtbaar is in het ov-gebruik. 

Het aantal reizigers blijft dus nog wel achter - in 2023 lag het aantal reizigers op 85% van het toaal aantal in 2019. Nederlant telt 1.804 ov-lijnen met een vaste dienstregeling, dat is vrijwel hetzelfde aantal als in 2022. Het aantal kilometers is echter wat afgenomen. De voertuigen rijden ongeveer 90% van het aanbod in 2019.
 
De exploitatiebijdrage voor regionale ov-concessies loopt in 2023 iets op naar 968 miljoen euro. Het aandeel overheidsbij­drage in het regionale ov is met 36% weer op weg naar de 32% van 2019.
 

Aan het einde van 2022 nam EBS de ov-concessie IJssel-Vecht over van Keolis. Hermes zal optreden als de nieuwe vervoerder voor de concessie Veluwe-Zuid, die in 2023 verlengd is. In Fryslân worden beide busconcessies samengevoegd tot een noodconcessie die voor twee jaar aan Arriva wordt toegewezen.

In 2023 namen de ov-bedrijven 135 zero-emissiebussen in gebruik., waardoor het totale aantal zero-emissiebussen op 1.566 komt. 

 

Meer lezen

Lees hier De staat van het ov 2023.