Teken van zwakte

Ze bestaan dus wel, vervoercijfers per spoorlijn. Neem de Goudse lijn Den Haag–Woerden. Tussen 2012 en 2013 is het aantal in- en uitstappers per gemiddelde werkdag geslonken van 102.403 naar 100.801, een daling van 2 procent.

Eenzelfde ziektebeeld vertoont de lijn Rotterdam–Woerden: een krimp van 2 procent. Ook het vervoer op de door NS geëxploiteerde regionale spoorlijnen Alphen aan den Rijn–Gouda en Rotterdam–Hoek van Holland nam die periode af met 2 à 3 procent.

Wist u dat? Ik niet. Van NS horen we elk jaar dat het aantal reizigerskilometers weer een paar procent is gestegen. Dat is in het hele land, zonder onderverdeling naar regio of spoorlijn. De vervoercijfers van Zuidvleugel staan in de Monitor Stedenbaan 2014. NS gaf deze bedrijfsgevoelige informatie pas vrij na enige jaren aandringen.

Ook in het stads- en streekvervoer is iets raars aan de hand. We hebben nu een nauwkeurig meetsysteem: de OV-chipkaart. In tegenstelling tot een paar jaar terug is de totale vervoeromvang een raadsel. Het Rijk pompt grofweg een miljard euro per jaar in het stads- en streekvervoer, maar of dat vervoer stijgt, stabiliseert of daalt, we weten het domweg niet.

Het geheimhouden van cijfers door de ov-sector is een teken van de zwakte. Ga er dan maar vanuit dat het vervoer niet meer groeit.

Dankzij de landelijke OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV weten we wel hoe elke concessie van bus, tram, metro en regionale trein elk jaar scoort in de ogen van de reizigers. Maar hoe de Sprinters en Intercity’s van NS het doen? Geen idee.

Met de nieuwe vervoerconcessie 2015-2025 moet maar eens een einde komen aan al die nergens op gebaseerde geheimzinnigheid. Laat Sprinters en Intercity’s – en liefst ook meteen knooppunten en treintypen – vanaf dit jaar meelopen in de Klantenbarometer. En publiceer ook de punctualiteit en vervoeromvang per spoorlijn. Zodat we begin 2016 weer weten wat ons ov echt presteert.

Dat gaat helaas niet vanzelf. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de veertien ov-autoriteiten en reizigersorganisaties zullen ProRail en de vervoerders achter hun vodden moeten blijven zitten om transparanter te opereren.

Sesam, open die data!

Laat een reactie achter