In Beeld: Golvende kaart van Delft


Met de spoortunnel is het prachtige uitzicht op Delft vanaf het spoorviaduct voorgoed verdwenen, maar het nieuwe station maakt veel goed. Het Delftse architectenbureau Mecanoo heeft een strakke buitenkant gecombineerd met glooiende vormen binnenin. Sinds 28 februari heeft Delft een functioneel, licht en warm station. Lees hier het bericht over de opening van het station.

Zie ook de fotoreportage van Chris Pennarts uit augustus 2014.

 


Het oude en het nieuwe station Delft. Foto: Mecanoo.

Rechthoekig van buiten; ronde vormen binnen. Noordoostelijke Ingang.

De pilaren zijn bekleed met een mozaïek van Delftsblauwe tegeltjes.

Banken in de stationshal. Op het perron is nauwelijks zitgelegenheid.

Reisinformatie in de stationshal.

Doorgang naar de grote stationshal.

Het golvende plafond is het visitekaartje van station Delft.

Centrale verdeelhal.

Hal met daarachter de ondergrondse fietsenstalling en daar bovenop het busstation..

Zicht op het oude stationsgebouw.

Op de panelen van het plafond is een stadskaart van Delft uit 1877 geprint.

Kaart van Delft die Mecanoo gebruikte voor het plafond.

De bewakingscamera's waken niet langer onopvallend.

Van de hal naar de fietsenstalling.

Een glazen dak maakt de toegang tot de fietsenstalling licht.

De stalling biedt ruimte aan 5000 fietsen.

Zicht op het spoor en de hal vanuit de fietsenstalling.

Terug naar de stationshal.

Naar beneden naar het perron.

Ondanks de drukte blijft het perron overzichtelijk.

Geen overbodige obstakels op het perron.

Hoogwaardige materialen.

Doorkijkje naar de hal.

Terug naar de stationshal.

Met de roltrap naar straatniveau.

Trappen met doorkijkje naar perron.

Buiten komen 1400 extra stallingsplaatsen.

Het spoor en de perrons zijn afgesloten.

Het voetgangerstunneltje is nog in gebruik.

In het oude stationsgebouw komt een grand café.

Het busstation is opnieuw ingericht.

Boven het station komen gemeentekantoren.

Fietsroute langs het station geeft toegang tot de fietsenstalling.