In Beeld: Rotterdam wordt autoluw

Beeld: Chris Pennarts

Als het aan het Rotterdamse college van B&W en haar concept Stedelijk Verkeersplan 2016-2030 ligt, zal het autoverkeer de komende tien jaar flink worden teruggedrongen. Rijbanen moeten plaatsmaken voor een tram. Door de Maastunnel gaat een tram rijden, evenals op de Willemsbrug. Voetgangers, fietsers en ov krijgen meer ruimte in de Rotterdamse binnenstad, ten koste van de auto.

Lees ook de reportage van Pien Heuts: Rotterdam geeft ruimte aan fietser en ov

 


’s-Gravendijkwal richting de Maastunnel.

De ’s-Gravendijkwal is een belangrijke noord-zuidverbinding aan de westkant van het Rotterdamse centrum.

De tram krijgt in Rotterdam meer ruimte ten koste van de auto.

De Maastunnel richting Rotterdam Zuid gaat dicht wegens renovatie.

Roltrappen van de Maastunnel voor fietsers.

Zuidplein.

Zuidplein wordt een belangrijk ov-knooppunt.

Tram op en Waterbus onder de Erasmusbrug.

De Erasmusbrug is de enige verbinding voor de tram over de Nieuwe Maas.

Zicht vanaf de Erasmusbrug op de Willemsbrug.

De rode vlaggetjes horen bij '75 jaar wederopbouw' in Rotterdam.

Sterk vervuilende auto's mogen de binnenstad niet meer in.

Trams en auto's op de Erasmusbrug.

Op de Willemsbrug gaan in de toekomst trams rijden.

Een Waterbus legt aan bij de Willemskade.

De Coolsingel wordt in de toekomst autoluw.

Station Blaak, links de ingang van de metro.

Gratis fietsenstalling bij station Blaak.

De Markthal is een toeristische trekpleister.

Het dak van station Blaak oogt niet meer zo fris.

Paalwoningen van architect Piet Blom.

Fietsenstalling station Blaak.

Hofplein.

Bij het Centraal Station gaan de auto's ondergronds.

Door de autotunnel is er alle ruimte voor fietsers en voetgangers.