Bewoner buitengebied moet in actie komen

Bewoner buitengebied moet in actie komen

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Bewoner buitengebied moet in actie komen

Het openbaar vervoer op het platteland staat onder druk. De provincies concentreren zich op de dikke lijnen. Daarbuiten lijkt vooral een taak voor de gemeenten te liggen, én voor dorpelingen.

‘Afscheid van de streekbus’, kopten de kranten toen de provincie Gelderland dit voorjaar de nieuwe ov-visie naar buiten bracht. Gelderland maakt onderscheid tussen een Vastnet (trein en snelle bussen), een Stadsnet (stadsbussen) en een Flexnet. Dit Flexnet wordt de verantwoordelijkheid van samenwerkende gemeenten, die de Regiotaxi, het Wmo-vervoer en ander doelgroepenvervoer dan mooi kunnen integreren met het ov. Het Flexnet kan van alles zijn, zei gedeputeerde Conny Bieze. Zelfs een deelauto of elektrische fiets.

Ook in Zeeland is het flexnet aangekondigd, naast het vaste busnet. Daaronder vallen het spitsnet, scholierennet, de buurtbus en het toeristennet. In Zeeland is het flexnet verwoord als ‘een mobiliteitsgarantie’ die wordt ondergebracht bij het gemeentelijk Wmo-vervoer. Lijnen waar weinig gebruik van wordt gemaakt worden vervangen door een haltetaxi. De reiziger moet een uur van tevoren bellen naar de ‘regiecentrale’, die nu al het gemeentelijke doelgroepenvervoer aanstuurt. Hoewel de concessie in december van start gaat, is nog steeds niet duidelijk wat de mobiliteitsgarantie concreet per gebied betekent.

Wilko Mol, directeur van adviesbureau inno-V:

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook