Nummer 5, digitaal met extra’s

Nummer 5, digitaal met extra’s

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 5, digitaal met extra’s

Nummer 5 van OV-Magazine, het laatste van dit jaar, is verschenen op donderdag 20 november. In de webversie van de artikelen vindt u extra foto’s, kaartjes en links. Nog niet geabonneerd? Maak hier een keuze uit de diverse abonnementen.

Dit zijn de onderwerpen van nummer 5:

Van de redactie: Kruideniersmentaliteit
Het openbaar vervoer is als een supermarkt die bij de ingang 100 euro entree heft en dat geld bij de kassa verrekent met je boodschappen. Als je erop gaat letten is de hele ov-sector doordrenkt van de kruideniersmentaliteit, schrijft Marc Maartens.

Stadsregio’s zijn opheffing nabij
Als de Eerste Kamer ermee instemt, worden de zeven stadsregio’s op 1 januari opgedoekt. In de Randstad komen twee bredere metropoolregio’s. Arnhem Nijmegen en Twente dragen hun verkeers- en vervoertaken over aan provincies. De regio’s Eindhoven en Utrecht geven zich nog niet gewonnen.

Alexandra van Huffelen: ‘Echt zonder subsidie kan GVB niet’
Voor haar aanstelling als GVB-directeur had Alexandra van Huffelen alleen als reiziger ervaring met het openbaar vervoer. De OV-chipkaart vindt ze een enorme vooruitgang. “Ik ben een blije ov-gebruiker.”

Wisselstrook: 40 jaar later
De huidige hogesnelheidstreinen hebben het succes van de TEE Edelweiss, die in 1974 zijn laatste rit reed, nooit kunnen evenaren. In 40 jaar tijd boekte Nederland geen voortuitgang, eerder achteruitgang, schrijft Rob van der Bijl.

Bewoner buitengebied moet in actie komen
Het openbaar vervoer op het platteland staat onder druk. De provincies concentreren zich op de dikke lijnen. Daarbuiten lijkt vooral een taak voor de gemeenten te liggen, én voor de dorpelingen. Welkom in de wereld van Wensbussen en zelforganiserend vervoer.

Hengelen naar de verstokte leaserijder
Ooit waren de krijtstreep en de leasebak onlosmakelijk met elkaar verbonden. De opkomst van de mobiliteitskaarten voor de zakelijke markt brengt daar verandering in. “In de Randstad is treinreizen echt voordeliger.”

Rood van R-net rukt op in de Randstad
Tot 2028 haken steeds meer bussen, trams, treinen en metro’s aan bij R-net. Het netwerk dat borg moet staan voor hoogwaardig, snel, betrouwbaar openbaar vervoer in de Randstad. OV-Magazine reisde in de spits tussen Amsterdam en Almere. “Kijk al die auto’s eens vast staan.”

#ikhaathetov
Nooit meer met de bus of de trein, er zijn mensen die al blij worden bij het idee. Ze kennen het ov niet, of voelen zich weggepest. Dan maar vrijwillig uren in de file staan.

Wattman keert terug in Luik
Luik is dit voorjaar gestart met de aanleg van een lange tramlijn naar Franse snit. De gunning wordt nog dit jaar verwacht. Voorjaar 2018 hoopt de Waalse vervoermaatschappij TEC te kunnen rijden.

Verleng Noord/Zuidlijn tot VU
De Noord/Zuidlijn kan het beste een voorlopige eindhalte krijgen bij de VU en daarna in fasen worden doorgetrokken naar Amstelveen Westwijk, betoogt Maarten Verwey. “Als de metrolijn op station Amsterdam Zuid over de treinsporen loopt, kunnen reizigers snel overstappen.”

Ook liberaal Australië investeert in tram en spoor
De laatste decennia heeft Australië nauwelijks geld gestoken in verbetering van het ov. Inmiddels zijn honderden miljoenen vrijgemaakt om spoorwegknooppunten te verbeteren en tramlijnen aan te leggen naar de buitenwijken.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook