RET wint Blije Reizigersprijs

RET wint Blije Reizigersprijs

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor RET wint Blije Reizigersprijs

De Blije Reizigersprijs 2014 gaat naar ‘Reizen op rekening’ van de RET. De Rotterdamse vervoerder is de eerste waar gewone reizigers hun ritjes met de OV-chipkaart ook achteraf kunnen betalen.

De Blije Reizigersprijs is op 6 november voor het tweede jaar uitgereikt op het jaarcongres van kennisnetwerk Railforum in Den Haag. Dit jaar hebben juryleden, reizigers en organisaties dertig initiatieven aangedragen voor de Blije Reizigersprijs. De meeste initiatieven maken het openbaar vervoer beter, duidelijker, groener, leuker of makkelijker. Uit die dertig inzendingen heeft de jury eerst tien genomineerden en later drie finalisten gekozen: de actuele en multimodale reisplanner Go About, het OV-diploma van Veilig Verkeer Nederland en Reizen op rekening.

De jury noemt Reizen op rekening een doorbraak: “Het grote voordeel is dat reizigers in Rotterdam nu zelf kunnen kiezen of ze vooraf of achteraf willen betalen: prepaid met Reizen op saldo of postpaid met Reizen op rekening. Dat is winst: eindelijk valt er iets te kiezen met de OV-chipkaart.” Tot nu toe konden gewone reizigers alleen Reizen op saldo. Daarvoor moet je altijd saldo op je OV-chipkaart hebben en bij het inchecken een borg laten afboeken. Veel reizigers vinden dat onhandig. Houders van een NS-Business Card kunnen al Reizen op rekening, ook bij andere vervoerders. Dat betekent dat ze hun ritjes achteraf betalen via hun werkgever. Na eenmalige aanmelding hoeven RET-klanten geen saldo meer op hun OV-chipkaart te laden, maar betalen ze elke maand achteraf de rekening van hun ritjes per automatische incasso.

“De RET maakt het reizen per ov simpeler,” schrijft de jury in het juryrapport. “Bovendien zet achteraf betalen de deur open naar ‘best price’: automatisch de gunstigste prijs betalen. Als er iets is waar Nederlanders blij van worden, dan is dat de gunstigste prijs betalen.” De jury hoopt dat alle vervoerders het voorbeeld van de RET in 2015 volgen. Het Amsterdamse GVB is al gestart, Syntus begint binnenkort met een proef met achteraf betalen.

De Vakprijs van de bijna 200 deelnemers aan het jaarcongres van Railforum is voor Go About. “Go About is er als eerste aanbieder in geslaagd om reisadviezen niet alleen actueel te maken, maar ook nog eens multimodaal. Op goabout.com vinden reizigers niet alleen de geplande reistijden van het ov, maar ook de werkelijke vertrektijden van trein, metro, tram en bus”, aldus de jury. “Al met al levert Go About met relatief bescheiden middelen een knappe prestatie. Vooral omdat reizigers al jaren op dit soort complete reisinformatie zitten te wachten.”

Het juryrapport roemt één adviseur met name: “Ere wie ere toekomt: Auke Huisman is de man die zowel NS als de sector ervan heeft overtuigd dat dit de toekomst is. Zeker als reizigers straks ook achteraf kunnen betalen met hun bankpas of smartphone.” De RET heeft de OV-chipkaart in 1991 bedacht als debetsysteem: vooraf betalen, net als de strippenkaart. “Een creditsysteem, waarbij de reiziger achteraf de rekening gepresenteerd krijgt, behoort tot de mogelijkheden, maar wordt vanwege de administratieve rompslomp niet overwogen”, schreef Tijdschrift Openbaar Vervoer (de voorloper van OV-Magazine) in december 1991.

Een eerste eervolle vermelding is voor de stationspiano’s van de Nijmeegse Rhea Elise Khoeblal. Iedereen die dat wil mag erop spelen. “Het pianospel op het station leidt tot onthaasting, verrassing en verwondering”, meldt de jury. Inmiddels staan er openbare piano’s op de stations Amsterdam Centraal, Breda, Groningen, Nijmegen en Arnhem.

Een tweede eervolle vermelding gaat naar ‘intuïtief reizen’ van Qbuzz. De jury: “Qbuzz heeft de reisinformatie naar een hoger plan getild. Deze vervoerder werkt in de regio Utrecht niet alleen met de gebruikelijke lijnnummers en bestemmingsnamen, maar ook met één kleur én één symbool per bestemmingsgebied. Zo kunnen reizigers altijd in één oogopslag zien of een bus richting Centrum of De Uithof rijdt. Dat is innovatief.”

Railforum reikte dit jaar voor het eerst de Publieksprijs uit. Die gaat naar het OV-diploma van Veilig Verkeer Nederland. Bijna 400 mensen stemden de afgelopen maand via railforum.nl op een van de drie finalisten. De jury: “Veilig Verkeer Nederland is goed bezig om nieuwe, jonge reizigers warm te laten lopen voor het ov. En tegelijk het ov veiliger te maken. Analoog aan het verkeersdiploma geeft de organisatie een OV-diploma uit voor leerlingen van groep 8 van de basisschool. In het lesprogramma leren zij hoe het ov werkt. Als praktijkopdracht maken groepjes leerlingen een reis naar hun nieuwe middelbare school. Onderweg filmen of fotograferen ze lastige of onveilige verkeerssituaties. Als sector mogen we blij zijn met dit perfecte initiatief van Veilig Verkeer Nederland.”

Lees hier wie de genomineerden waren.

Lees hier het juryrapport (pdf).

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook