Studenten moeten spits gaan mijden

Studenten moeten spits gaan mijden

Binnen een jaar moet een taskforce namens het Rijk in kaart gaan brengen hoe de vergoeding voor het studentenvervoer terug kan naar 750 miljoen euro.

Aan de OV-studentenkaart geeft het Rijk jaarlijks 950 miljoen euro uit. Volgens minister Jet Bussemaker van Onderwijs kan er 200 miljoen af – 21 procent – als studenten minder in de spits gaan reizen. De Taskforce Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer moet eind volgend jaar aangeven hoe de uitgaven aan het studentenvervoer in 2020 kunnen dalen naar 850 miljoen, en in 2025 naar 750 miljoen.

Het geld dat het Rijk bespaart krijgen de onderwijsinstellingen voor verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en voor onderwijs gerelateerd onderzoek. De instellingen die het meeste weten te besparen kunnen ook het meeste geld verwachten, blijkt uit deze toelichting van het ministerie van IenM.

Meer fietsen
Studenten reizen nu ongeveer de helft van al hun ov-kilometers in de spits. Als de lestijden beter worden gespreid over de dag kunnen ze meer buiten de spits reizen, meent Bussemaker. Ze zouden ook meer op afstand kunnen gaan leren, of de (elektrische) fiets nemen. Overigens groeit het spitsprobleem vanaf 2017 waarschijnlijk juist omdat dan 160.000 minderjarige mbo’ers een OV-studentenkaart krijgen.

Louter voordelen
Bussemaker ziet louter voordelen in het kortwieken van de studentenkaart. Minder studenten in de ov-spits betekent meer ruimte voor andere reizigers. Die laten dan mogelijk de auto staan waardoor de bereikbaarheid verbetert. Ov-bedrijven kunnen meer en rendabeler klanten vervoeren en het hoger onderwijs profiteert van 200 miljoen extra.

Volgens Wim Boomkamp van de Vereniging Hogescholen leidt de ingeboekte besparing juist tot een veelvoud van kosten voor de onderwijsinstellingen. VH-voorzitter Thom de Graaf noemt de bezuiniging ‘een loze poging van de minister om de kosten van de ov-kaart te verlagen’. En roosters aanpassen om de spitsdrukte te verminderen? Dat gaat de Hogeschool Rotterdam niet doen. “We gaan niet ’s morgens vroeg de school dichtgooien.”

Bestuur
Onafhankelijk voorzitter van de Taskforce Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer is Jeanette Baljeu, ex-verkeerswethouder in Rotterdam en nu fractievoorzitter van de VVD in de Rotterdamse gemeenteraad. Leden zijn Hans Schutte (directeur-generaal Hoger Onderwijs Beroepsonderwijs Wetenschap en Emancipatie) en Jan-Bert Dijkstra (programmadirecteur Beter Benutten bij IenM).

Eén reactie

  1. Guus
    16 december 2014 om 00:34

    Misschien moeten de mensen met het geld maar opdraaien voor deze kosten, en niet de studenten die geen rooie cent hebben.

Lees ook