De gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS, inzetten voor de verbetering van het openbaar vervoer. Het gaat om een bedrag van ruim 2,2 miljoen euro, dat voortkomt uit boetes die de Vervoerregio Amsterdam in 2024 oplegde wegens ernstige tekortkomingen bij de start van de concessie.
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS

Foto: Shutterstock
EBS begon op 10 december 2023 met de uitvoering van de nieuwe busconcessie in Zaanstreek-Waterland, maar kende grote opstartproblemen. De Vervoerregio legde EBS daarop twee forse boetes op, in totaal ter waarde van 2,2 miljoen euro. Nu is besloten dat dit bedrag ten goede moet komen aan de reizigers in de getroffen regio.
Lokale regie op besteding
Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam volgt hierin het advies van de adviescommissie Zaanstreek-Waterland, die voorstelde om het boetebedrag naar rato van inwoneraantal te verdelen over de betrokken gemeenten. Daarmee krijgen gemeenten de ruimte om zelf plannen in te dienen voor ov-gerelateerde projecten. De subsidieaanvragen kunnen tot eind 2026 worden ingediend, en projecten moeten uiterlijk in 2028 zijn afgerond.
Zeven gemeenten, zeven keuzes
De verdeling van het bedrag is gebaseerd op het inwoneraantal per 1 januari 2024. De grootste som, ruim één miljoen euro, gaat naar Zaanstad. Ook Purmerend en Edam-Volendam krijgen aanzienlijke bedragen. De volledige verdeling:
-
Zaanstad – € 1.017.625,95
-
Purmerend – € 600.074,52
-
Edam-Volendam – € 232.777,31
-
Waterland – € 110.502,54
-
Wormerland – € 104.367,37
-
Landsmeer – € 73.527,54
-
Oostzaan – € 61.124,77
Hoe gemeenten hun aandeel willen inzetten, bepalen zij zelf.
Voorwaarden
De subsidieaanvragen moeten voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gaan om een eenmalige uitgave, met zichtbaar effect voor busreizigers, die niet onder regulier onderhoud of beheer valt.
Het geld blijft voorlopig op de rekening van de Vervoerregio staan. Gemeenten kunnen dus eerst hun plannen ontwikkelen, voordat zij een aanvraag indienen. Na afloop van de aanvraagperiode — eind 2026 — wordt niet-benut geld overgeheveld naar het kwaliteitsfonds ov Zaanstreek-Waterland.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…