Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS

dinsdag 8 juli 2025

Foto: Shutterstock

De gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS, inzetten voor de verbetering van het openbaar vervoer. Het gaat om een bedrag van ruim 2,2 miljoen euro, dat voortkomt uit boetes die de Vervoerregio Amsterdam in 2024 oplegde wegens ernstige tekortkomingen bij de start van de concessie.

EBS begon op 10 december 2023 met de uitvoering van de nieuwe busconcessie in Zaanstreek-Waterland, maar kende grote opstartproblemen. De Vervoerregio legde EBS daarop twee forse boetes op, in totaal ter waarde van 2,2 miljoen euro. Nu is besloten dat dit bedrag ten goede moet komen aan de reizigers in de getroffen regio.

Lokale regie op besteding

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam volgt hierin het advies van de adviescommissie Zaanstreek-Waterland, die voorstelde om het boetebedrag naar rato van inwoneraantal te verdelen over de betrokken gemeenten. Daarmee krijgen gemeenten de ruimte om zelf plannen in te dienen voor ov-gerelateerde projecten. De subsidieaanvragen kunnen tot eind 2026 worden ingediend, en projecten moeten uiterlijk in 2028 zijn afgerond.

Zeven gemeenten, zeven keuzes

De verdeling van het bedrag is gebaseerd op het inwoneraantal per 1 januari 2024. De grootste som, ruim één miljoen euro, gaat naar Zaanstad. Ook Purmerend en Edam-Volendam krijgen aanzienlijke bedragen. De volledige verdeling:

  • Zaanstad – € 1.017.625,95

  • Purmerend – € 600.074,52

  • Edam-Volendam – € 232.777,31

  • Waterland – € 110.502,54

  • Wormerland – € 104.367,37

  • Landsmeer – € 73.527,54

  • Oostzaan – € 61.124,77

Hoe gemeenten hun aandeel willen inzetten, bepalen zij zelf. 

Voorwaarden

De subsidieaanvragen moeten voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gaan om een eenmalige uitgave, met zichtbaar effect voor busreizigers, die niet onder regulier onderhoud of beheer valt. 

Het geld blijft voorlopig op de rekening van de Vervoerregio staan. Gemeenten kunnen dus eerst hun plannen ontwikkelen, voordat zij een aanvraag indienen. Na afloop van de aanvraagperiode — eind 2026 — wordt niet-benut geld overgeheveld naar het kwaliteitsfonds ov Zaanstreek-Waterland.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten

7 jul om 10:38 uur

Niet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid

24 jun om 09:22 uur

Op 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…

Lees verder »
descriptionArtikel

KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger

10 jun om 11:23 uur

De invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen

6 jun om 14:25 uur

Op dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…

Lees verder »
descriptionArtikel

Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open

2 jun om 11:17 uur

De vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven

26 mei om 13:52 uur

Uit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…

Lees verder »
descriptionArtikel

Column: Sociale veiligheid blijft van belang

26 mei om 13:09 uur

Maart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant

19 mei om 14:57 uur

Arriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…

Lees verder »