Nummer 1 van 2015 is verschenen

Nummer 1 van 2015 is verschenen

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 1 van 2015 is verschenen

Het eerste nummer van OV-Magazine in 2015 is verschenen op 12 februari. Hieronder vindt u de artikelen en columns.


Vraaggericht is hip

Het lijkt wel of aanbodgericht een vies woord is geworden. Aanbodgericht is oud, over en uit. Vraaggericht is vlot, hip en in, schrijft Marc Maartens in het commentaar.

‘Entree’ is meer dan een OV-chipkaart
Een OV-chipkaart die zo gebruiksgericht is dat Nederlanders er in 2019 over opscheppen in het buitenland. Dat is de missie van het OV-chipkaart Afstudeerlab van de Technische Universiteit Delft. Hun betaalvisie heet Entree.

Sluipende slijtage
Op 15 januari 2014 ontspoorde een koploper in Hilversum. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in december daarover gerapporteerd. Een samenloop van oorzaken lag ten grondslag aan deze ontsporing.

‘Ik wil actuele informatie over míjn route’
Reisinformatie is te duur en te veel ‘one size fits all’, vindt Stefan de Konink van openOV. “Vervoerders hebben de reiziger bij reisinformatie niet centraal staan.”

Hoe ga je om met de bus in de binnenstad?
Steeds vaker verdwijnt de bus uit het centrum van de Nederlandse steden. Hoe gaan gemeenten daarmee om? Vijf voorbeelden uit Hilversum, Eindhoven, Zwolle, Amersfoort en Leeuwarden.

Tilburg ontwikkelt 3 kilometer spoorzone
Met het nieuwe station Tilburg, dat ProRail medio 2016 jaar oplevert, komt een einde aan de barrière in de stad. Tilburg zet met Spoorzone 013 in op een modern stationsgebied. “Eindelijk gaat een wens in vervulling.”

Schiphol verdient betere ov-verbindingen
Op de luchthaven zelf heeft Schiphol zijn zaakjes goed voor elkaar. Maar de bereikbaarheid per openbaar vervoer van en naar het vliegveld schiet tekort.

‘Vernieuw wijze van aanbesteden’
De aanbestedingen van het regionaal ov hebben veel goeds gebracht, maar van innovatie is alleen sprake tijdens de biedingsfase. Dat kan zo niet langer, schrijft Derck Buitendijk.

Bus van het talud, opschalen!
Er gaat regelmatig wat mis in het openbaar vervoer, maar echte rampen zijn zeldzaam. Vervoerders zijn allemaal op hun eigen manier voorbereid op een ramp of crisis. Wat doe je als er een bus van het talud rijdt?

De potentie van de trolleybus
Nu elektrisch openbaar vervoer in de schijnwerpers staat, komt ook de trolleybus weer in beeld. Maar is de trolleybus ook de elektrische bus van de toekomst? Maurits van Witsen duikt eerst in het verleden.

De toekomst van de bus is elektrisch
Het buswagenpark in Nederland en daarbuiten is aan het vergroenen. De vraag is niet of, maar wanneer elektrisch stadsvervoer de standaard wordt.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook