Ov is nog geen Hopper

Ov is nog geen Hopper

door in rubriek promotie
Reacties uitgeschakeld voor Ov is nog geen Hopper

Zoals de flexitariër mensen beweegt minder vlees te eten, zo moet de Hopper reizigers aanzetten om flexibeler te reizen. Maar waar blijft de ov-sector in deze nieuwe campagne van Natuur en Milieu?

Natuur en Milieu constateert dat er in Nederland nog relatief weinig schone voertuigen rijden op bijvoorbeeld biogas, stroom of waterstof. De trein is een gunstige uitzondering. Uit een onderzoek van bureau PanelWizard onder duizend automobilisten blijkt dat ruim een kwart de auto vaker wil laten staan en bijna de helft hem wel eens deelt. Het is uitgevoerd in opdracht van Natuur en Milieu. De auto is steeds minder de enige vervoeroptie. 12 procent noemt zichzelf een flexreiziger, terwijl 51 procent daar positief tegenover staat. Het ov moet in hun ogen betrouwbaarder en goedkoper worden en beter gaan aansluiten.

Flexitariër
“Er wordt al lang geprobeerd mensen uit de auto te laten stappen en het ov te laten gebruiken. Dat is niet effectief”, zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur en Milieu. “Het is net als met vlees: iedereen oproepen vegetariër te worden werkt niet. Met de flexitariër plakken we een nieuwe, positieve norm op bestaand gedrag. Met onze campagne ikbenhopper.nl doen we nu hetzelfde voor flexibele reizigers.”

“De term Hopper kwam het best uit de test. Verder zien we in de mobiliteitsmarkt veel nieuwe diensten, vaak mogelijk gemaakt door ict. Het gebruik van die vernieuwende diensten willen we stimuleren. Bovendien zochten we een kapstok voor het Energieakkoord van de SER. In de samenleving zie je een berg projecten waar de overheid misschien beter vanaf kan blijven. Wij zetten daar graag de schijnwerper op.”

Smoel geven
Van Biezen: “In principe loopt de campagne drie jaar, waarin we de Hopper een smoel geven, een platform bieden aan onze partners en deelcampagnes houden waarbij mensen iets kunnen proberen of ervaren. Nu loopt er een deelcampagne voor de deelauto, en straks ook voor de elektrische fiets en Het Nieuwe Werken. Doelen zijn dat de Hopper bekend wordt, onze partners blij zijn met de campagnes en het liefst ook dat je het effect op straat ziet.”

Partners zijn auto-importeur en fietsfabrikant Pon/Gazelle, telecombedrijf KPN, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en mobiliteitskaartaanbieder XXimo. De ov-sector ontbreekt nog. “Met NS voeren we gesprekken over allerlei onderdelen van de Hopper-campagne”, glimlacht Van Biezen. “Ook andere vervoerders staan op ons lijstje.”

Inzoombare kaart
OV-fietsen staan al wel op de inzoombare kaart van Nederland op ikbenhopper.nl. Daar vind je ook andere vormen van flexibel vervoer: deelauto’s van MyWheels en SnappCar, fietsenstallingen, flexwerkplekken met wifi, oplaadpalen voor elektrische auto’s en opstapplekken voor het openbaar vervoer. De reisinformatie komt niet van marktleider 9292, maar van nieuwkomer GoAbout, die al wel een actuele en multimodale reisplanner heeft met auto, deelauto, fiets, openbaar vervoer en P+R. Van Biezen en GoAbout-eigenaar Jacco Lammers kennen elkaar van de concept-auto c,mm,n, waar Lammers als student aan meewerkte.

Ook bij de mobiliteitskaarten is Natuur en Milieu niet in zee gegaan met marktleider NS-Business Card, maar met de innovatieve nieuwkomer XXimo (‘mobiliteit in de 21e eeuw’). XXimo is breder. Met die pas kan je ook betalen voor parkeren en tanken.

Vrij klassiek
“Hopper is geen campagne voor het ov, maar voor flexibele mobiliteit”, legt Van Biezen uit. “Een Hopper denkt verder dan zijn eigen auto én de trein, zeggen we letterlijk. Het ov is vrij klassiek. Wij kijken juist naar nieuwe mogelijkheden. We zien drie aanknopingspunten voor het ov: reistijd wordt werktijd, mobiliteitskaarten met misschien wel een eigen Hopper-kaart en zakelijke reizen.”

“We denken aan nieuwe vormen van openbaar vervoer, op afroep. Zoals de luxe busjes van Bridj in Boston. Want steeds meer mensen hebben een smartphone. Van de ov-sector verwacht ik dat ze Hopper omarmen. Dit is een uitnodiging. We zouden graag echt iets nieuws met het ov doen, bijvoorbeeld een Hopperbus of Hoppertaxi in de markt zetten. We willen kleine golfjes opstuwen tot vloedgolven. Als je een grotere groep mensen wilt bereiken, moet er nieuw aanbod komen. Duurzaam reizen moet makkelijk en aantrekkelijk worden.”


Andere Hoppers
De naam Hopper komt vaker voor in het vervoer, vooral voor flexibele taxibusjes. Denk aan de Capelle Hopper, Drechthopper, Groene Hart Hopper, MolenHopper en Texelhopper. Ook reed er van 1995 tot 2005 bij NS een stoptrein die Railhopper heette. Daarnaast is er KLM Cityhopper die in heel Europa zakenvluchten uitvoert voor moederbedrijf KLM.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en bekwaamt zich als toezichthouder nieuwe stijl.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook