Vervoerders hebben weer branchevereniging

Vervoerders hebben weer branchevereniging

door in rubriek artikel, OVNL
Reacties uitgeschakeld voor Vervoerders hebben weer branchevereniging

Met Mobis werd het nooit wat, maar de vervoerders gaan het nu toch weer proberen: een branchevereniging. NS, de stads- en de streekvervoerders hebben een nieuwe club opgericht: OVNL. RET-directeur Pedro Peters zit de vereniging voor.

De kiem van OVNL werd twee jaar geleden gelegd toen Pedro Peters en Rob van Holten, toen nog directeur bij Qbuzz, besloten dat het toch wel weer eens handig was dat vervoerders met elkaar gingen praten. Naar verloop van tijd mondde dat uit in een informeel directeurenoverleg, beurtelings bij een andere vervoerder en aansluitend een diner. Peters: “Op een gegeven moment vonden we dat dat toch geformaliseerd moest worden.”

Even dreigde de ellende in Limburg roet in het eten te gooien, ‘maar het is fantastisch om te zien dat we toch gewoon doorgepakt hebben’, aldus Peters. OVNL wordt in eerste instantie zo klein mogelijk opgetuigd. Een grote wens van KNV, een branchevereniging die in samenhang met de andere KNV-poten zal bestaan, gaat voorlopig niet in vervulling. Peters: “Het is een volledig zelfstandige club met eigen statuten.” Het voorzitterschap moet om de twee jaar rouleren.

Lees ook: TLS wordt nu echt een coöperatie

Opvallend: de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) blijft gewoon bestaan. FMN werd door Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia als branchevereniging opgericht uit onvrede over de gang van zaken binnen Mobis en bleek ook uiteindelijk de doodsteek voor de al langer kwijnende belangenclub. Volgens Peters hoeven FMN en OVNL elkaar niet te bijten: “FMN kan zich meer richten op specifieke issues waar vervoerders die meedoen aan aanbestedingen mee te maken hebben.” Ook EBS zal zich aansluiten bij FMN.

Peters noemt zes punten waar OVNL zich nadrukkelijk mee zal bezighouden, door samenwerking te stimuleren, maar ook actief de lobby te zoeken in bijvoorbeeld Den Haag.

  • Hoe gaat mobiliteit er in de toekomst uitzien? Peters: “Denk daarbij aan Uber, maar ook aan zelfrijdende auto’s en andere technische ontwikkelingen. Dat gaat het reisgedrag radicaal veranderen.”
  • Duurzaamheid. “Dan gaat het vooral om lage uitstoot en zero emissievervoer, waar we als vervoerders steeds meer mee te maken krijgen.”
  • De OV-studentenkaart. “Dit blijft een groot punt binnen de ov-wereld, helemaal nu de mbo’ers van 18 jaar en ouder ook een studentenkaart krijgen.”
  • Innovatie. “En dan vooral op het gebied van betalen met de OV-chipkaart of bankpas, maar denk bijvoorbeeld ook aan een betere samenwerking op het gebied van reisinformatie.”
  • De concessieverdeling. “Je kunt je afvragen hoe lang de huidige concessies nog meegaan.”
  • Het eindeloze overleggen. “Er zijn meer dan 200 overlegplatformen binnen het ov. Dat kan best wat meer gestroomlijnd.”

Volgens Peters is het hoog tijd dat de vervoerders nu met elkaar beter gaan samenwerken. “Er is nu politieke rust. De grote steden worden niet aanbesteed. Daar kun je van vinden wat je vindt, maar er is nu wel duidelijkheid.”

Zoals al eerder deze week gemeld, wordt TLS nu een coöperatie waarin alle vervoerders deelnemen. Tegelijkertijd werden pilots op het gebied van anders betalen ook vanochtend aan het grote publiek aangekondigd. Het gaat dan om betalen per mobiele telefoon en bankpas en een single check-in/check-uitproef op de Valleilijn in Amersfoort.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook