Route WEpod wordt stapsgewijs groter

Route WEpod wordt stapsgewijs groter

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Route WEpod wordt stapsgewijs groter

Minister Schultz van IenM heeft vanmiddag de testfase ingeluid van twee autonoom rijdende WEpods tussen Universiteit Wageningen en station Ede-Wageningen.

Bij een succesvolle testfase breidt de route van het voertuig zich vanaf de universiteit stapsgewijs uit richting station Ede-Wageningen. In Gelderland heeft de primeur van de eerste regio waar zelfrijdende voertuigen zich op de openbare weg mengen in het gewone verkeer. Minister Melanie Schultz: “Met de WEpod zetten we nieuwe stappen naar zelfrijdend vervoer in de praktijk.”

Naast de ontwikkeling van de techniek in en om het voertuig wordt in de testfase ook gekeken naar certificering, verzekering, aansprakelijkheid, gedrag van mensen, wegbeheer en wetgeving. Onderwijsinstellingen als de TU Delft en Universiteit Wageningen, bedrijven en overheden delen hun kennis. Studenten werken onder meer aan een testprogramma, reserveringssysteem, aan opleiding en beveiliging.

Object op wielen
De Rijksdienst voor het Wegverkeer, verantwoordelijk voor het verstrekken van een kenteken aan de twee WEpods, wist aanvankelijk niet wat het met de voertuigen aan moest. Het zijn immers geen auto’s of busjes, zelfs geen gemotoriseerde voertuigen. Ze staan nu volgens minister Schulz geregistreerd als ‘object op wielen’. De Gelderse gedeputeerde Conny Bieze dankte haar voor ‘het terzijde schuiven van de regels’.

Zelfrijdende voertuigen zijn er al langer, zoals de Rotterdam Rivium Parkshuttle, de Heathrow shuttles en de Masdar pods in Abu Dhabi. Maar deze voertuigen rijden op afgesloten rijbanen, terwijl de WEpods de openbare weg op gaan. Een ‘controlroom’ houdt toezicht op het voertuig en op de veiligheid, maar neemt het stuur niet over.

Rijlessen
De WEpods kregen hun eerste rijlessen in september, direct na hun aankomst in Wageningen. “Dit is het eerste voertuig waarbij niet de bestuurder maar het voertuig zelf wordt opgeleid”, zei Toine Schinkel van de Christelijke Onderwijs Groep Vallei & Gelderland vanmiddag tijdens de lancering van de testfase. De wethouders van Ede en Wageningen onthulden welke namen voor de twee voertuigen uit een prijsvraag waren gekomen: WURbie en WElly.

De WEpod (van Wageningen-Ede) is een zelfrijdend voertuig zonder stuur of pedalen, de EZ10 van het Franse EasyMile. Hij rijdt volledig automatisch en elektrisch. Er kunnen zes personen in. Vooralsnog gaat er een steward in het voertuig mee. De maximum snelheid is 40 kilometer per uur, maar in de testfase rijdt de WEpod niet harder dan 25. Het voertuig heeft een bereik van ongeveer 100 kilometer.

Bewegingslijn
Voor de route van de WEpod maken de technici een nauwkeurige landkaart, waarin ook objecten als bomen en lantaarnpalen zijn opgenomen. Daarop wordt de bewegingslijn van het voertuig geprojecteerd en de (maximale) snelheid per wegdeel bepaald. Zo’n kaart is nieuw en wordt speciaal voor dit project ontwikkeld.

Radar en laser
De WEpod krijgt de juiste informatie over de omgeving binnen via de camera’s, radarsensoren en lasersensoren aan boord. Verschillende boordcomputers combineren alle gegevens en geven opdrachten aan de remmen en het stuur. Zo kan het voertuig reageren op overige weggebruikers en op plotselinge veranderingen. Als het voertuig stopt tijdens de rit, kan een operator in de ‘control room’ meekijken en bepaalde acties in gang zetten. Mocht er iets mis gaan, de passagiers in de WEpod kunnen altijd contact opnemen met de centrale.

Lees ook: Ook Appelscha krijgt zelfrijdend ov

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook