NS concentreert zich op HRN, Abellio blijft

NS concentreert zich op HRN, Abellio blijft

door in rubriek spoor
1 reactie

NS wil Qbuzz en haar HTM-belang afstoten. Ook de retailformules gaan in de verkoop. Maar Abellio blijft, al zullen er waarschijnlijk voorlopig geen nieuwe markten worden aangeboord.

Dat heeft de NS-top laten weten bij de presentatie van de bedrijfsstrategie voor de komende drie jaar. NS wil zich focussen op drie kernactiviteiten: het goed exploiteren van het hoofdrailnet, een goede exploitatie van de stations en een bijdrage leveren aan de van-deur-tot-deurreis. NS gaat niet meer meebieden op regionale spoorconcessies en zet Qbuzz in de etalage. Ook wil NS haar belang in HTM afstoten, al houdt scheidend CFO Engelhardt Robbe daar nog een kleine slag om de arm. “We kijken ook naar de voorwaarden van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag bij de verlenging van de concessie.”

Voor Qbuzz is een groot aantal belangstellende partijen, zegt NS, al noemt het bedrijf geen concrete namen. Ook wil NS nog niet kwijt op welke termijn het Qbuzz van de hand denkt te doen. “Zorgvuldigheid staat voorop”, aldus Robbe. Qbuzz mag in ieder geval tot die tijd gewoon door blijven bieden op nieuwe concessies. Dat zal NS niet doen bij regionale spoorconcessies. “Daar geven we de komende jaren wat meer de ruimte aan onze concurrenten”, zegt topman Roger van Boxtel.

PrintOok voor de retailformules zoekt NS gegadigden. Kiosk, Stationshuiskamer en Railcatering blijven in ieder geval aan boord; de rest van de formules gaat via concessies van de hand. “Het is goed mogelijk dat we door concessieverlening meer aan de formules verdienen dan wanneer we ze zelf exploiteren”, zegt Robbe. Al eerder werden Burger King, Ola en La Place verkocht. De intentie is om in de concessievoorwaarden op te nemen dat de formules ook in de vroege en late uren open zullen blijven. Al is dat met het zelf in handen houden van de Kiosk ook al gegarandeerd, aldus Robbe.

Bussen vallen niet meer in de focus van NS, maar met dochter Abellio zal het bedrijf wel blijven bieden op busconcessies in het buitenland. Abellio zal zich nog meer dan nu concentreren op Groot-Brittannië en Duitsland, waar Abellio vorig jaar nog vier concessies won. Dat waren alle spoorconcessies, maar Abellio zal ook op busmarkten actief blijven.

Lees ook: FNV Spoor kraakt strategie NS

Een paar dagen geleden lekte al het een en ander uit via NRC en De Telegraaf. In die plannen leek NS tegemoet te willen komen aan de politieke wens van de aandeelhouder: het bedrijf gaat zich vooral concentreren op het rijden van treinen. De retailtak en Qbuzz zouden in de verkoop gaan.

 

 

Eén reactie

  1. Frits Jansen
    1 maart 2016 om 17:19

    De manier waarop de NS de stations exploiteert is misdadig, en bovenstaand verhaal stelt me niet gerust. De NS gedraagt zich als een pure monopolist. Het resultaat is een schraal aanbod waar je te veel voor betaalt. Ter vergelijking: in Duitsland vind je op de grotere stations een keur aan verrukkelijke en zeer betaalbare bakkerswinkels, van de bekende ketens. Op een NS station alleen die dure “broodzaken”, met opdringerig personeel.
    De stations moeten principieel niet in handen van een vervoerder zijn. Schiphol is ook niet van de KLM (al geeft de minderwaardige manier waarop easyJet reizigers worden behandeld de indruk van wel). er zijn zelfs NS-stations war helemaal geen NS-treinen meer komen. Maar omdat de NS weet hoeveel reizigers daar komen hebben ze een concurrentievoordeel bij nieuwe aanbestedingen.
    In Spanje is de hele spoorweginfrastructuur inclusief de stations in beheer van “ADIF”, terwijl her reizigersvervoer voornamelijk door RENFE wordt verzorgd. Dt is een goede taakverdeling.
    Gezien de prestaties van ProRail is er misschien weinig animo dit bedrijf nog meer taken te geven. Maar het gaat allereerst om een goede structuur.

Lees ook