Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende treinverkeer aan kan. Voor een groot deel van Nederland is nog niet duidelijk of de spoordijken in de toekomst geschikt zijn voor snellere en zwaardere treinen.
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen

Foto: Shutterstock
Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat Prorail doet naar de stabiliteit van spoordijken, dat is de verhoogde ondergrond onder het spoor.
ProRail stelt voorop dat het Nederlandse spoor nu veilig is. CEO John Voppen: “Natuurlijk, anders zouden we het treinverkeer stilleggen. We rijden veilig of we rijden niet. Dat geldt ook als het gaat om de baanstabiliteit. Als het nodig is nemen we maatregelen."
80 procent van de Nederlandse spoordijken is meer dan 100 jaar oud. Ze hebben onder meer te lijden onder extreme droogte of juist zeer natte periodes, als gevolg van klimaatverandering.
Het onderzoek naar de stabiliteit van spoordijken gebeurt onder meer met openbare data. Nu blijkt dat er meer onderzoek nodig is. De inzichten uit de eerste fase worden daarbij gecombineerd met archiefonderzoek, locatiespecifieke kennis en grondonderzoek. Trajecten waar al eerder snellere of zwaardere treinen gepland staan krijgen prioriteit.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
Alternatieve Jongerendagkaart biedt alsnog betaalbare treinreis deze zomer
10 jul om 16:34 uurNu NS de Jongerendagkaart heeft afgeschaft, springt een extern platform in het gat dat is ontstaan. Goedkoop-…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
NS bouwt 190 sprinters om: meer zitplaatsen in tweede klas
26 mei om 13:28 uurDe NS start deze zomer met het ombouwen van 190 sprinter-treinen om het aantal zitplaatsen in de tweede klas…
Onderzoek naar effectieve integratie van micromobiliteit in openbaar vervoer
15 apr om 11:02 uurAnne Brown, bezoekend onderzoeker bij de TU Delft, normaliter Associate Professor of…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
28 mrt om 14:54 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Nieuwe look voor Valleilijn
28 mrt om 13:52 uurDe Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen - krijgt een flinke make-over. Eind 2023…