‘Rigoureuze aanpak boekt succes op Texel’

‘Rigoureuze aanpak boekt succes op Texel’

door Roel in 't Veld in rubriek flexibel vervoer
1 reactie

Het streekvervoer verbeteren in kleine stapjes voegt weinig toe. Een rigoureuze aanpak daarentegen, zoals de Texelhopper op Texel, biedt meer mogelijkheden. Dat betoogt Roel in ’t Veld namens een kleine groep deskundigen die zich recent over innovatie in het ov heeft gebogen.

Opdrachtgevers en vervoerders worstelen overal met één en dezelfde uitdaging: hoe maken we het streekvervoer aantrekkelijk en betaalbaar? Een veelheid van initiatieven is inmiddels opgebloeid: van MeerOV tot Kolibri en Nachtvlinder. Het gaat veelal om deeloplossingen. Het KiM stelt in haar recente onderzoek dat innovaties in het ov vaak gaan om kleine kwaliteitsverbeteringen, niet om grote schaalsprongen. De wil tot vernieuwen lijkt te groeien, maar wordt terughoudend toegepast in de praktijk.

Zoals betoogd in ‘Verstolling in vernieuwing, casebeschrijving OV pilot Texel’ nodigt de Wet Personenvervoer 2000 niet uit tot innovaties. De wet richt zich op het bestendigen van wat er is, niet op innovatie en vernieuwing. Innovatie zou wel eens kunnen betekenen dat bestaande kennis en ervaring er niet meer toe doen en partijen zich moeten aanpassen. Omdat je niet weet wat je er voor terug krijgt, is de logische reactie om voorzichtig voort te borduren op het bekende.

Radicale systeemsprong
Kleine stapjes zijn beheersbaar, maar hebben weinig

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook