Arriva had onvoldoende zicht op machinist

Arriva had onvoldoende zicht op machinist

Arriva had onvoldoende kennis van de vakbekwaamheid van machinisten. Dat speelde met name bij de inhuur van machinisten en de overname van machinisten van andere vervoerders. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na een onderzoek.

Aanleiding voor het onderzoek (.pdf) was een incident in Uithuizermeeden op 9 september 2016. Toen passeerde een machinist een stoptonend sein, reed een wissel open en kwam op een geopende overweg tot stilstand. Oorzaak was een gebrek aan vakmanschap van de betreffende machinist. Arriva had daarin onvoldoende inzicht.

“Arriva leunt sterk op vergunningen en certificaten en kent de machinisten eigenlijk onvoldoende voordat deze worden ingezet”, stelt ILT in het onderzoeksrapport.

Vakbekwaamheid
Arriva is tekort geschoten in het beoordelen van de vakbekwaamheid en ervaring van machinisten die zij inhuurt of overneemt van een andere spoorwegonderneming. Dit concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uit een onderzoek naar de selectie, opleiding en begeleiding van machinisten van Arriva.

Aanleiding was een incident in september 2016 waarbij een machinist van Arriva door rood sein reed bij Uithuizermeeden en op een geopende spoorwegovergang tot stilstand kwam. Bij het onderzoek naar het incident concludeert ILT dat de machinist onvoldoende in staat is om de signalen die door de ATB NG-installatie aan hem worden getoond te begrijpen en daarop juist te handelen. Arriva had daarin onvoldoende inzicht, blijkt uit het onderzoek. Bij het incident vielen geen slachtoffers, maar er was wel risico. De machinist is geschorst.

Tekortkoming
De inspectie vindt het gebrekkige inzicht van Arriva een tekortkoming. Het is voor een spoorwegonderneming van belang om machinisten te beoordelen op vakbekwaamheid en ervaring, om hen de juiste begeleiding of aanvullende opleiding te kunnen geven, aldus ILT.

Direct na dit incident heeft Arriva de overige zeven recent ingehuurde machinisten beoordeeld tijdens begeleidingsritten; daarbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd. Daarnaast heeft Arriva verschillende maatregelen genomen die bijdragen aan het vakmanschap van de machinist, en aan het inzicht daarin van Arriva. De Inspectie volgt de uitvoering van deze maatregelen tijdens inspecties en audits.

Eén reactie

  1. Michel
    30 juni 2017 om 12:47

    Ook een boete van €40 miljoen? Sjoemelen met veiligheid is een ernstife zaak. Lang leve de marktwerking

Lees ook