• Station Acht op lange baan geschoven
dossier Budget

Station Acht op lange baan geschoven

Voorlopig komt er geen (sprinter)station bij Eindhoven Airport. De inzet van meer bussen is voldoende. Wel wordt 20 miljoen euro in Eindhoven Centraal geïnvesteerd.

Dat is een conclusie uit het MIRT-overleg van vorige week. Daarin nam het ministerie van IenW de conclusie vanuit een haalbaarheidsonderzoek, dat afgelopen jaar werd uitgevoerd, over. Daarin onderzocht Brainport City  de landzijdige bereikbaarheid van Eindhoven Airport. De bouw van een treinstation bij Acht heeft daarin niet de voorkeur.

In de haalbaarheidsstudie werden, onder leiding van Royal HaskoningDHV, in totaal tien varianten onderzocht, waarbij twee varianten met een sprinter- en IC-station. Ook de bestaande hov-baan, waar een Phileas-bus rijdt, en een dedicated spoorverbinding behoorden tot de oplossingsrichtingen.

Conclusies
Uit de haalbaarheidsstudie kwam naar voren, dat het inpasbaar maken van een (Sprinter)stop in de landelijke dienstregeling erg ingewikkeld is. “Zowel aanlegkosten als inpassingskosten liggen veel hoger dan aanvankelijk verwacht”, vertelt woordvoerder Judith Kuijk van de gemeente Eindhoven.

“De aanlegkosten van een Intercitystation bleken gelijk aan die van een Sprinterstation en een Intercitystation is makkelijker in te passen in de landelijke dienstregeling. Maar dat wordt pas interessant als het aantal passagiers op Eindhoven Airport flink groeit.” Daarom besloten de partijen de plannen voor de hov-verbinding verder uit te werken.

De huidige reizigersgroei van de luchthaven wordt goed opgevangen door de buslijnen 400 en 401, is de conclusie. Lijn 401 heeft al een eigen hov-baan, die vanaf het centraal station via de Noord-Brabantlaan en Meerhoven naar het vliegveld loopt. Kuijk: “Nu start de planvorming voor een oostwestverbinding tussen Woensel en Eindhoven Airport (hov-3)”.

Verder benadrukt Kuijk dat de optie voor het station bij Eindhoven Airport niet volledig van de baan is, maar op lange baan wordt geschoven. “Als de reizigersgroei van de luchthaven daar aanleiding toe geeft, kijken we na 2019 opnieuw naar de situatie”, aldus Kuijk.

Eindhoven-Düsseldorf binnen handbereik
Tijdens het MIRT-overleg koos het ministerie van IenW namelijk voor een investering van 20 miljoen euro in Eindhoven Centraal. Daarbij wordt, naast de hov-3-baan, een fietskelder voor 5000 fietsen onder het stationsplein gebouwd en worden infrastructurele maatregelen genomen, om het station geschikt te maken voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf. “Daarvoor zijn bijvoorbeeld langere perrons nodig. Daardoor komt een aansluiting op het Duitse HSL-netwerk binnen handbereik.”

Lees ook: Eindhoven en Düsseldorf willen een HSL

Brainport City
Die internationale verbinding is een langgekoesterde wens binnen het programma Brainport City, vertelt Kuijk. In Brainport City werken diverse partijen samen om de regio Eindhoven tot één van de belangrijkste motoren van de Nederlandse economie te laten zijn.

Eén reactie

  1. Marc
    15 december 2017 om 17:51

    Waardeloos, visieloos! Al tijden bezig met dit station en hups, weer wordt ‘t vooruitgeschoven…terwijl op de meest stompzinnige plekken er stations bijkomen heeft een stad met bijna 230.000 inwoners maar twee stations. Een station bij Acht – zeker als IC station – is niet alleen goed voor Airport, maar ook goed als ontsluiting van Woensel (met een paar buslijnen – doortrekken – kom je al een heel eind). Ik word hier echt een beetje simpel van…

Lees ook