Automatisch vervoer als aanvulling op ov

Automatisch vervoer als aanvulling op ov

door Maurits van Witsen in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Automatisch vervoer als aanvulling op ov

Flexibel en automatisch vervoer zijn niet eenvoudig in te passen in het dagelijkse verkeer, schrijft Maurits van Witsen. Allerlei verkeers- en vervoerkundige aspecten blijven vaak onderbelicht, zoals de veiligheid van de gebruiker, het snel kunnen reageren op incidenten en de werkelijke behoeften van de ov-reiziger.

Flexibiliteit in de vorm van oproepgestuurd ov is lang niet altijd gewenst. Veel gebruikers verlangen naar duidelijkheid over het moment van vertrek en aankomst. Het al enige tijd tevoren aanvragen van vervoer is lang niet altijd mogelijk, als bijvoorbeeld het gewenste vertrekmoment pas kort tevoren bekend is. Het klassieke lijnvervoer dat volgens een vast lijnenpatroon en volgens een vooraf gepubliceerde dienstregeling wordt afgewikkeld, heeft daar geen last van. Zo is uit de eerste proef met bustaxi’s in het gebied tussen Leeuwarden en Sneek gebleken dat de meeste reizigers de variatie in aankomsttijd en route niet op prijs stelden. In de VS zijn onderzoeken verricht naar de meest aantrekkelijke en efficiënte vorm van openbaar vervoer. Dat bleken de klassieke lijnbus en de tram met vaste routes en dienstregeling. Ook een duidelijk en beperkt veranderend lijnenpatroon beoordelen reizigers als positief. Het is bovendien markant dat de spoor- en tramlijnen die meer dan een eeuw geleden zijn aangelegd 

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook