Heliox laadt nu met twee standaarden

Heliox laadt nu met twee standaarden

Heliox heeft in Luxemburg een snellaadsysteem geïnstalleerd dat zowel bussen met een pantograaf op het dak kan opladen, als bussen die de stroom krijgen van een neerdalende pantograaf. Daar is niet langer verschillende apparatuur voor nodig.

Volgens Koen van Haperen, business development manager bij Heliox is het multistandaardsysteem het eerste ter wereld. Het Nederlandse bedrijf uit Best heeft het op 29 september gepresenteerd bij het Luxemburgse ov-bedrijf Sales-Lentz in Luxemburg. Op de busstalling heeft Heliox de snellader aangepast die in 2017 is geplaatst.

De e-bussen in Differdange laden al langer via een neerdalende pantograaf, het OppCharge-systeem. Dat gaat draadloos via een signaal dat de chauffeur geeft vanuit de bus. Nu Sales-Lentz bussen gaat inzetten met een pantograaf op het dak, heeft Heliox het snellaadsysteem zodanig gemodificeerd dat het met beide standaarden kan laden. Dat scheelt extra apparatuur.

Vrijwel alle Nederlandse bussen in Nederland gebruiken de Heliox oplaadapparatuur met een pantograaf die vanaf het dak omhoog gaat, in combinatie met VDL-bussen. Alleen Qbuzz in Utrecht gebruikt de ‘omgekeerde pantograaf’, die neerdaalt op de Ebusco-bussen. Mochten de vervoerders op een gegeven moment willen overschakelen op een bus met een ander type pantograaf, dan kan de Heliox-snellader worden aangepast.

Heliox is wereldwijd marktleider met snellaadapparatuur. Niet alleen voor e-bussen, maar ook voor trucks, boten, mijn- en havenapparatuur. Behalve in Nederland staan de snelladers in bijna alle landen van Noordwest-Europa.

Laat een reactie achter

Lees ook