‘Als de regio start, volgt het Rijk vanzelf’

‘Als de regio start, volgt het Rijk vanzelf’

Een goed mobiliteitssysteem in Nederland is een kwestie van scherpe keuzes durven maken, aldus Pepijn van Wijmen, directeur van adviesbureau APPM. Hij stond mede aan de wieg van Toekomstbeeld OV, waarvan recentelijk de contourennota verscheen.

De visie op het ov-systeem van de toekomst, zoals vastgelegd in Toekomstbeeld OV 2040, begon een jaar of acht geleden met een eenvoudig idee. In opdracht van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) bracht Pepijn van Wijmen het ov in de Noordvleugel van de Randstad in kaart. Naar aanleiding van een suggestie van Maurits Schaafsma van Schiphol, opperde Van Wijmen een S-bahn-systeem: een integraal railnetwerk, ingebed in een landelijk ov-net. Zijn opdrachtgever hielp hem al snel uit de droom: “Dat gaan wij niet doen. MRA gaat over regionaal ov. NS en ProRail opereren nationaal, een totaal andere wereld.”

Het idee liet Van Wijmen niet los. Hij besloot er verder over na te denken met vakgenoten. Later sloten ProRail en het Rijk bij de gesprekken aan. Op de locatie van Railforum aan het Moreelsepark werden het ‘pizzasessies’, de Moreelse Tafel was geboren. De gesprekspartners bedachten het ideale ov-net op vier schaalniveaus: Noordwest-Europa (tot 500 kilometer), verbindingen op de schaal van Amsterdam–Brussel–Keulen (100-300 kilometer), de Brede Randstad en

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook